czwartek, 9 kwietnia 2015

Stacje kolejowe Polski - Będzin Miasto

Będzin Miasto to właściwie przystanek kolejowy, powstały w roku 1859 w ramach budowy katowickiej odnogi do Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Jest położony w samym centrum miasta, a zlokalizowany przy nim węzeł autobusów miejskich powoduje, że to tam koncentrują się potoki pasażerskie w Będzinie. W momencie otwarcia, przystanek ten nosił równolegle dwie nazwy: Staro-Będzin i jego niemiecki odpowiednik, Alt-Bendzin. Zmiana nazwy nastąpiła po II wojnie światowej, choć dokładna data nie jest znana.

Pierwotny budynek dworcowy, powstały w 2. połowie XIX wieku, szybko przestał odpowiadać potrzebom miasta, wobec częściowo drewnianej konstrukcji i małej kubatury. Nowoczesny dworzec w stylu modernistycznym został zaprojektowany na powierzchni 4800 m² w 1927 roku przez znanego architekta Edgara Norwertha (konstruktorem był Stanisław Hempel). Budynek dworcowy, zrealizowany przez firmę Pronaszko i Sobieszek, oddano do użytku na wiosnę 1931roku, z dwuletnim opóźnieniem w stosunku do planów. Przez wiele lat dworzec był jednym z najbardziej reprezentacyjnych budynków miasta. Obecnie dworzec znajduje się w bardzo złym stanie, wskutek wieloletnich zaniedbań remontowych. W roku 2006 dworzec został wydzierżawiony przez miasto, którego władze odnowiły go zarówno wewnętrznie, jak i pod względem elewacji. Zyskał on interesujący, modernistyczny wygląd, przypominający dziś nieco berlińskie dworce metra i szybkiej kolei.

Stacja składa się z dwóch peronów brzegowych, okazale zadaszonych wiatami o betonowej konstrukcji. Wiaty te stanowią integralną część architektury całego obiektu. 

Hol dworca (www.twojezaglebie.pl)

Peron w kierunku Częstochowy (fot. własna)

Budynek dworcowy (katalogzegary.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane