czwartek, 30 kwietnia 2015

Stacje kolejowe Polski - Bytom


Była już wąskotorowa stacja w Bytomiu, teraz czas na główny dworzec kolejowy. Obecny budynek dworca stanął w miejscu dawnej bytomskiej stacji wybudowanej w 1868. Stary dworzec powstał wraz z linią Tarnowskie Góry – Katowice – Czechowice-Dziedzice. Po I wojnie światowej nastąpił podział Śląska, w wyniku czego stacja w Bytomiu zyskała na znaczeniu. W latach 1929-1930 wyburzono dwa najstarsze budynki pochodzące z 1872 i 1900, a następnie wzniesiono nowy dworzec z halą peronową przykrywającą większość krawędzi, dwie podłużne dwutorowe hale w miejscu dawnej parowozowni wachlarzowej z 1872 oraz przeładownię towarów z wagonów wąskotorowych na normalnotorowe. Perony 2, 3 i 4 obsługiwały kursy niemieckie, natomiast z peronu 1 kursowały składy do Polski, stąd też jego potoczna nazwa - peron polski. Cała stacja stanowi jeden z początkowych elementów tzw. Magistrali Węglowej, czyli linii 131 z Chorzowa do Tczewa. Ponadto w stacji Bytom rozpoczyna się linia kolejowa 132 do Wrocławia, niegdyś najważniejsza w regionie, a dziś przejezdna dopiero od Pyskowic.

Budynek utrzymany jest w stylu modernizmu. Elewacja, pierwotnie z cegły klinkierowej, była kilkukrotnie przebudowywana.. Charakterystyczna wieża była ozdobiona sporych rozmiarów zegarem i zwieńczona typowym dla tego stylu masztem flagowym. Po przebudowie elewację otynkowano i obłożono błękitnymi płytami, unowocześniając wygląd stacji, natomiast z wieży zdemontowano maszt i wymieniono zegar. Podczas ostatniej zmiany elewacji zdjęto owe płyty i odsłonięto w niektórych miejscach cegłę klinkierową.

Budynek połączony jest z peronami dwoma bezkolizyjnymi przejściami podziemnymi. Trzy perony pasażerskie dworca w Bytomiu to perony wysokie. Jedynymi peronami niskimi są peron 2 oraz peron służbowy położony pomiędzy peronami 3 i 4, który jest niedostępny dla pasażerów. Wykorzystywany był do rozładowywania bagaży.

W 1929, wraz z nowym budynkiem dworca, wybudowano halę peronową nad peronami 2, 3 i 4, o wymiarach 39,5 m na 140 m. Jej konstrukcję stanowią trójprzegubowe ramy stalowe typu „de Dion”, zamknięte dwuspadowo, zbudowane z blachownic. Natomiast peron 1 przykryty jest wiatą. W Polsce istnieją tylko cztery dworce posiadające hale peronowe (o czym wkrótce). Budynek dworca, wraz z jego wnętrzem, został w roku 2014 wyremontowany przez zarządcę.

Hala dworca przed remontem...

... i po nim.

Wejście na "polski peron"

Hala peronowa. Tutaj remont nie dotarł

Peron 1

Modernistyczna hala peronowa w całej okazałości

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane