Kolej w Piekarach Śląskich ma bardzo długą historię. Równie długą historię ma jej brak. Linia kolejowa 145, prowadząca ze stacji Chorzów Stary do Radzionkowa, otwarta została w dwóch częściach: w roku 1869 na odcinki z Radzionkowa do stacji Piekary Śląskie Szarlej, oraz w roku 1925 z Szarleja do stacji Chorzów Stary. Wraz z otwarciem drugiego odcinka, przekuto cały szlak na dwutorowy. Do Piekar Śląskich docierała jeszcze jedna linia kolejowa, o numerze 183, prowadząca ze stacji Brzeziny Śląskie do Dąbrowy Górniczej, i to ona została zamknięta dla ruchu pasażerskiego jako ostatnia.
Pociągi osobowe przestały kursować najpierw między Chorzowem Starym a Brzezinami Śląskimi (rok 1968), a potem, w roku 1976, zawieszono ruch osobowy z Brzezin do Radzionkowa, pozostawiając tam jedynie obsługę towarową. Na terenie Piekar istniały 4 stacje kolejowe: przystanek Dąbrówka Wielka (zamknięty w roku 1968), stacja węzłowa Brzeziny Śląskie (towarowo czynna do dziś, składająca się z trzech torów), przystanek Piekary Śląskie oraz stacja Piekary Śląskie Szarlej (czynna jako towarowa). Kolej w Piekarach nie była zelektryfikowana.
Wszystkie stacje kolejowe są nieczynne, w większości rozebrane. Niektóre budynki dawnych dworców przeznaczono na inne cele użytkowe. Szczątkowym ruchem towarowym operują pojedyncze nastawnie, zaopatrzone okresowo w obsługę. Ponadto odcinek z Brzezin Śląskich do Chorzowa Starego został rozebrany, a od strony Radzionkowa za stacją Brzeziny Śląskie tor zamyka Kozioł oporowy. Piekary Śląskie to jedno z większych miast na Górnym Śląsku, które nie posiada czynnej stacji kolejowej.
![]() |
Resztki stacji Brzeziny Śląskie (źródło: piekary_slaskie.fotopolska.eu) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane