wtorek, 21 kwietnia 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 18: Piaseczno i Konstancin-Jeziorna

W roku 1935, niedługo przed wybuchem II wojny światowej, powstała bocznica szlakowa, numerowana jako linia 937, z myślą o obsłudze towarowej zakładów papierniczych w Jeziornie.
Po II wojnie światowej infrastrukturę rozbudowano o nowe bocznice kolejowe prowadzące do zakładów przemysłu elektronicznego w Piasecznie (Lamina, Polkolor) i elektrociepłowni Siekierki w Warszawie. Obecnie właścicielem toru od rozjazdu kolejowego Warszawa Okęcie R96 jest firma PGNiG Termika. W jej imieniu zarząd nad nim sprawuje spółka DB Schenker Rail Coaltran.

Tor rozpoczyna się na stacji węzłowej Warszawa Okęcie. Początkowo przebiega równolegle z linią kolejową 8. Na wysokości przystanku kolejowego Nowa Iwiczna odgałęzia się od głównego szlaku w kierunku Piaseczna. Trasą tą prowadzony jest wyłącznie ruch towarowy, przede wszystkim do elektrociepłowni Siekierki. Bocznica kolejowa do elektrowni rozpoczyna się na stacji kolejowej Jeziorna.

Na odcinku Nowa Iwiczna - Konstancin-Jeziorna kilkukrotnie rozważane były kolejowe przewozy pasażerskie. Wielokrotnie odbywały się próbne przejazdy, a temat powraca każdorazowo przy okazji wyborów. Nic jednak się nie zmienia. Według studium opracowanego w roku 2008, nowe przystanki miałyby powstać w Nowej Iwicznej, Piasecznie, Julianowie, Kierszku i końcowa, w miejscu dzisiejszej stacji towarowej Jeziorna.

Brak połączenia kolejowego do Piaseczna to trochę kuriozalna sprawa zważywszy na fakt, że każdego dnia ulica Puławska, prowadząca do tego miasta z centrum Warszawy, tonie w korkach.

Specjalny pociąg do Konstancina z okazji Dni Transportu Publicznego (fot. Stowarzyszenie Sympatyków Komunikacji Szynowej)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane