wtorek, 28 kwietnia 2015

WARSZAWA: rozkładowa rewolucja tramwajowa

Zarząd Transportu Miejskiego opracował nowy model taktowania dla komunikacji szynowej. Choć nie dla wszystkich pojęcie to jest jasne – każdy pasażer będzie z tej zmiany zadowolony, gdy tylko spojrzy na rozkład jazdy. Nowe tabele zaczną obowiązywać już 1 maja.

Pod pojęciem „model taktowania” kryją się częstotliwości, z jakimi kursuje komunikacja w poszczególnych porach dnia i tygodnia. W nowym modelu taktowania wszystkie warszawskie linie tramwajowe zostały podzielone na trzy grupy: magistralne, główne i podstawowe. O tym do jakiej grupy zakwalifikowana zostanie dana linia zdecydowała liczba podróżujących nią pasażerów. I tak:
  • linie magistralne, które po zmianie rozkładów, w godzinach szczytu, podjeżdżać będą na przystanki co 4 minuty, przyporządkowano: 2, 9, 31 i 77,
  • linie główne: 1, 24, 33 -  kursować będą w szczycie co 6 minut, 
  • linie podstawowe: 3, 4, 6, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 22, 23, 25, 26, 27, 28, 35, 41, które na przystanki podjadą odpowiednio co 8 minut.
Ponadto w godzinach największego ruchu, na trasy niektórych linii wyjadą dodatkowe składy. Linia 20, ze względu na jednotorowy odcinek do Boernerowa kursować będzie co 10 minut.

Po wprowadzeniu nowego rozkładu poprawi się jakość podróżowania warszawskimi tramwajami. Składy będą kursować częściej, dzięki czemu pasażerowie krócej będą musieli czekać na przystankach.

Po zmianach tramwaje nie tylko w godzinach szczytu podjadą częściej na przystanki. Pomiędzy szczytami częściej kursować będą linie: 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 20, 22, 23, 25, 27, 28, 31, 33, 35 i 77. Linie magistralne zwiększą częstotliwość kursowania z 7,5 minuty do 6 minut, a podstawowe z 15 do 12 minut. Również co 6 minut podjadą na przystanki tramwaje linii głównych 1 i 33.

Częstsze kursy oznaczają też więcej miejsca w wagonach. Pasażerowie podróżować będą w mniejszym tłoku i łatwiej będzie można znaleźć miejsce siedzące. Wraz z wprowadzeniem nowego modelu taktowania zaktualizowane zostaną czasy przejazdów pomiędzy przystankami, co przełoży się na większą punktualność.

To nie jedyne zmiany, które czekają na pasażerów od pierwszego maja. Na linii 15 pilotażowo wprowadzone zostanie rozwiązanie „mniejszym częściej”. W dni powszednie wieczorem oraz w soboty i niedziele rano i wieczorem, na trasie tej linii będę kursować składy jednowagonowe, a nie jak dotychczas dwuwagonowe. Dzięki tej zmianie tramwaje podjeżdżać będą co 10 minut.

Kolejną nowością będą kursy wariantowe. Co drugi kurs tramwajów linii 9, poza godzinami szczytu, kończyć będzie na rondzie Wiatraczna. Wszystkie zawracające tu składy oprócz numeru linii będą miały na wyświetlaczu napis „Wiatraczna kurs skrócony”.

Takie rozwiązanie wprowadzone będzie również w soboty na linii 15, co ułatwi dojazd na bazar przy Bakalarskiej.

Wraz ze zmianami rozkładu, wzorem zeszłego roku, w Al. Jerozolimskich tramwaje kursować będą dłużej. W piątki i soboty składy linii 77 podjadą na przystanki co 20 minut aż do godziny 2 w nocy, a tramwaje linii 9 - codziennie do 1 w nocy.

Zmiany są rezultatem stażu, który pracownicy ZTM, w ramach projektu unijnego „Fabryka innowacji w komunikacji miejskiej w Warszawie”, odbyli w instytucjach organizujących transport publiczny m.in. w Pradze (Ropid). To właśnie na czeskiej stolicy wzorowany jest wprowadzany w Warszawie model tramwajowych rozkładów jazdy.

Tekst opracował ZTM Warszawa

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane