piątek, 17 kwietnia 2015

WARSZAWA: UTK mówi jedno, a PKP Intercity swoje


W piątek, 3 kwietnia, Urząd Transportu Kolejowego wszczął wobec PKP Intercity postępowanie administracyjne, dotyczące bezprawnego dzielenia osób niepełnosprawnych pod względem uprawnień przejazdowych. Chodzi o fakt, że spółka uznaje możliwość bezpłatnego zakupu biletów na pokładzie składów Pendolino tylko przez osoby poruszające się na wózkach. Jednym słowem: chodzisz o kuli – licz się z opłatą w wysokości 650 złotych. Jak głosi rozporządzenie Parlamentu Europejskiego, każda osoba o ograniczonej mobilności, nie tylko ta na wózku, powinna mieć prawo nabycia biletów w pociągu bez dodatkowych opłat. Ze stanowiskiem UTK zgadza się także Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, co jednak nie spowodowało zmiany stanowiska przez PKP Intercity.

Spółka wystosowała oświadczenie, na wniosek portalu Rynek Kolejowy, które widnieje niżej. Nawiasem mówiąc, jest to kolejny przykład durnej retoryki przewoźnika, który rości sobie prawo do porównywania się z wielkimi, zachodnimi przedsiębiorstwami tego typu:

„Osoby niepełnosprawne, które wybiorą podróż pociągiem kat. Express InterCity Premium, kupują bilety na takich samych zasadach jak inni pasażerowie, a więc: w kasach, biletomatach, przez Internet, Bilkom czy aplikację Skycash. Przepisy Parlamentu Europejskiego i Rady nakładają na przewoźnika obowiązek zapewnienia niedyskryminujących zasad dostępu osobom niepełnosprawnym i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej do korzystania z usług przewozowych w transporcie kolejowym w sposób analogiczny do innych pasażerów.

Bilet na pokładzie pociągu mogą kupić osoby poruszające się na wózkach, po uprzednim potwierdzeniu przez konduktora dostępności miejsc dedykowanych osobom na wózkach. W pociągach Pendolino są 2 miejsca przystosowane do ich potrzeb, więc zaplanowanie podróży gwarantuje ich dostępność i bezpieczny przejazd. Z naszych doświadczeń wynika, że osoby o ograniczonej mobilności podejmują decyzje o wyjeździe z wyprzedzeniem, korzystając ze wsparcia gwarantowanego przez PKP.

Przejazd osoby niepełnosprawnej warto zgłosić, dzwoniąc pod jeden z dedykowanych usłudze numerów. Spółka oferuje pomoc przy wsiadaniu/ wysiadaniu czy lokalizacji miejsca w pociągu. PKP Intercity zapewnia pomoc na każdej stacji, na której zatrzymują się pociągi przewoźnika. Nawet na stacjach, na których przewoźnik nie dysponuje zapleczem, pomoc jest organizowana we współpracy z zarządcą dworca czy Służby Ochrony Kolei. Usługa jest bezpłatna.”


Czytając to ogarnia mnie rozpacz. Wynika z tego bowiem, że generalnie będąc osobą niepełnosprawną nie możesz mieć nagłej potrzeby wyjazdowej, a całe twoje życie składać się powinno z planowania. Ewentualnie można nie korzystać z usług kolei, bo przecież nic nie jest dla PKP Intercity tak fajne, jak rzesze menedżerów, którym za bilety i tak płacą wielkie korporacje. To taki łatwy zarobek…

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane