sobota, 2 maja 2015

Historia polskiej komunikacji - Düwag GT8


Düwag GT8, jako następca serii GT6, produkowany był w 1957-1976 przez Düsseldorfer Waggonfabrik. Wagony występują w 2 nieznacznie różniących się wersjach, dla przedsiębiorstwa komunikacyjnego w Düsseldorfie i Frankfurcie. Są to jednokierunkowe wagony silnikowe, wyposażone w cztery lub pięć (zależnie od wersji) par drzwi. Jest osadzony na 4 wózkach skrętnych, z których 2 są napędowe, a 2 toczne. Wygląd zewnętrzny charakteryzuje umieszczona na samym przedzie tablica z kierunkiem i numerem linii, oraz duży okrągły reflektor (wersja z Düsseldorfu) lub dwa reflektory (wersja z Frankfurtu). Wewnątrz dominują typowe dla niemieckich tramwajów podwójne siedzenia. Charakterystyczne dla tego modelu są dość wąskie uchylne poziome okna. W drzwiach zamontowano fotokomórki uniemożliwiające przytrzaśnięcie pasażera. Tramwaj wyposażono w hamulec elektromagnetyczny szynowy, tarczowy elektryczny (postojowy) i ręczny.

W związku z planami kasacji wysłużonych wagonów 102Na w Poznaniu, miasto zostało zmuszone zostało do poszukiwania tanich i możliwe szybkich do sprowadzenia tramwajów. W latach 1996 - 2003 MPK Poznań zdecydowało się na zakup używanych wagonów Düwag GT8 z niemieckiego miasta Düsseldorf. W czasie pierwszej dostawy realizowanej w latach 1996 - 1999 dostarczono do Poznania 22 wagony. W 2000 roku zdecydowano się na zakup 11 sztuk wagonów Düwag GT8 z Frankfurtu nad Menem. Dostawa 11 sztuk z Frankfurtu została zrealizowana w latach 2000 - 2002. W 2003 roku Rheinbahn Düsseldorf w związku z zakupem nowych niskopodłogowych wagonów Siemens NF8 zdecydowało się na odsprzedanie do Poznania kolejnych 10 sztuk wagonów GT8. W sumie do Poznania trafiło 70 egzemplarzy tych wagonów.

Wąskotorowe wagony GT8 z miasta Krefeld trafiły w 2010 rokudo Grudziądza. Łódź zakupiła natomiast tramwaje GT8 typu Fryburg, pochodzące z Fryburga Bryzgowijskiego. D0 transakcji doszło w roku 2006.

Tramwaj GT8 typu Fryburg w Łodzi (fot. Arewicz, pl.wikipedia.org)

Tramwaj GT8 z Düsseldorfu w barwach MPK Poznań (fot. Dawid Skonieczka, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane