sobota, 30 maja 2015

Historia polskiej komunikacji - tramwaje Sanok SN2


Kolejnymi przedwojennymi tramwajami, produkowanymi specjalnie dla Krakowa, były wozy Sanok SN2, powstałe w latach 1938–1939 w Zjednoczonych Fabrykach Maszyn, Kotłów i Wagonów L. Zieleniewski-Fitzner i Gamper, Spółka Akcyjna w Sanoku.

Jako pojazdy dwustronne i dwukierunkowe doskonale sprawdzały się na torowiskach bez pętli. Wagony posiadały spawaną konstrukcji pudła opartą na stalowej ramie. Podwozie wózkowe zastosowane w tramwaju było nazywane podwoziem ostojnicowym co oznaczało iż pojazd posiadał dwie osie osadzone w ramie. W wagonach zastosowano poprawiający elastyczność pojazdu i komfort jazdy system podwójnego odsprężynowania zarówno pudła od wózka jak i wózka od osi. W pojeździe zastosowano dwa wolnoobrotowe, wentylowane silniki elektryczne o lekkiej konstrukcji (każdy o mocy 44 kW), rozrząd bezpośredni przy użyciu nastawników walcowych. Zastosowano koła szprychowe (10 szprych) o średnicy 750 mm. Zastosowano pantograf nożycowy. Wnętrze wagonu składało się z jednego przedziału pasażerskiego. Drewniane siedzenia wewnątrz ułożone były wzdłuż ścian pojazdu (4 ławki). Dodatkowo było kilka pojedynczych, drewnianych krzeseł. Obniżone pomosty oddzielone zostały drewnianą, oszkloną w górnej części ścianą z przesuwnymi drzwiami. Od wewnątrz ściany były wyłożone drewnianą boazerią z jesionu. Wagon ogrzewany był czterema grzejnikami elektrycznymi na prąd świeży lub z odzysku. Sufit był biały wykonany z wyprofilowanej sklejki. Dach pojazdu był kryty papą izolacyjną i impregnowany płótnem żaglowym po czym kilkukrotnie malowany.

W celach doświadczalnych jeden z tramwajów dla Krakowa został wyposażony w koła elastyczne wyprodukowane przez Fablok w Chrzanowie, według systemu szwedzkiej firmy SAB. Wagon ten spotkał się w Krakowie z bardzo pozytywnymi ocenami. Uważano, że bieg wozu jest bardzo cichy i spokojny jak na ówczesne standardy. To rozwiązanie zastosowano seryjnie dopiero w wagonach 102N.

Do Krakowa trafiło 18 wagonów silnikowych SN2 oraz 10 doczep PN2. Przestały one kursować liniowo w roku 1976. Prawie wszystkie zostały zachowane. Do celów muzealnych przeznaczono trzy wozy: silnikowy 87, oraz doczepne 530 i 524, odrestaurowane dla potrzeb linii muzealnej. Obecnie znajdują się one na stanie Muzeum Inżynierii Miejskiej.

fot. MPK Kraków

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane