niedziela, 10 maja 2015

Tramwaje w Polsce - Częstochowa, linia 3


Linię numer 3, najmłodszą na sieci, uruchomiono 3 września 2012 roku. Kursuje ona na trasie Fieldorfa-Nila – Stadion Raków, przez Wrzosowiak i Błeszno. Jej trasa liczy 11,7 kilometra.

W 2006 roku powstał plan rozbudowy sieci tramwajowej w Częstochowie o nowy odcinek o długości 4,5 km do obsługi dzielnic Wrzosowiak oraz Błeszno z pętlą w pobliżu stadionu Rakowa Częstochowa. Konsultacje społeczne w sprawie przebiegu nowej linii przeprowadzono w sierpniu i wrześniu 2006 roku, gdy rozesłano ankiety do 20 tysięcy gospodarstw domowych w dzielnicach związanych z inwestycją. Uzyskano 1886 odpowiedzi, z czego 1742 za budową linii. Tory zaplanowano wzdłuż ul. Jagiellońskiej, ul. Orkana, al. 11 Listopada, ul. Jesiennej i ul. Rakowskiej do pętli w rejonie ul. Żareckiej. Za tą propozycją głosowało 1148 osób. Koszt budowy linii był szacowany na ok. 100 mln złotych.

13 listopada 2009 roku zostały ogłoszone wyniki konkursu na dotacje z funduszy Unii Europejskiej. Projekt Urzędu Miasta Częstochowy na rozbudowę sieci tramwajowej do Błeszna zajął pierwsze miejsce, natomiast projekt częstochowskiego MPK na zakup 7 nowych tramwajów do obsługi budowanej linii został sklasyfikowany na drugim miejscu. Całkowity koszt rozbudowy sieci tramwajowej (wraz z zakupem taboru) wyniósł ok. 162 miliony złotych, z czego dotacja unijna to 128 milionów złotych. Miasto wybrało ofertę konsorcjum częstochowskich firm Drog-Bud i Kromiss-Bis, która opiewała na kwotę 79,3 mln zł przy kosztorysie inwestorskim 98,7 mln. Nie wpłynęły żadne protesty do przetargu, a budowa nowej linii rozpoczęła się 19 sierpnia 2010 roku.

Pętla Stadion Raków

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane