poniedziałek, 8 czerwca 2015

"Czy wiesz, że...?" - gdzie powstaje najdłuższy tunel kolejowy na świecie?


Gotthard-Basistunnel to budowany w Alpach Szwajcarskich tunel kolejowy, będący najdłuższą tego typu konstrukcją na świecie. Jego długość wynosi 57 kilometrów. Decyzja budowy tunelu została zatwierdzona przez społeczeństwo szwajcarskie 29 listopada 1998 w referendum, z poparciem liczącym 63,5%.Wiercenia testowe miały miejsce w 1993, w 1996 zaczęto przygotowania do drążenia tunelu, które zaczęto dopiero w 2003. Koszty budowy mają wynieść prawie 9,5 miliarda franków. Ekipy drążące spotkały15 października 2010 po godzinie 14:00 nieopodal wioski Sedrun.

Głównymi przyczynami było skrócenie czasu przejazdu między ważniejszymi miastami Szwajcarii, a także narastający ruch tranzytowy, zmierzający w kierunku Europy Południowej. Nowa linia pod masywem przełęczy Świętego Gotarda pozwoli skrócić czas przejazdu między Bazyleą a Mediolanem z 5 godzin i 20 minut do 3 godzin i 30 minut. Skróci również czas trwania przejazdu między Zurychem a Mediolanem o prawie połowę, z obecnych 4 godzin i 10 minut do 2 godzin i 35 minut.

Inżynierowe ze względu na niekorzystny układ geologiczny wynikający z pionowego układu warstw materiału geologicznego, musieli zastosować kilka metod usuwania mas skalnych podczas budowy tunelu. Większa część prac przeprowadzana jest maszynami drążącymi (TBM), które muszą usunąć około 13 mln m³ urobku. Aby przyspieszyć prace, tunel został podzielony na 5 sekcji, które były drążone i budowane jednocześnie przez różnych podwykonawców.

Tunel składa się z dwóch niezależnych rur o średnicy 9,14 metrów, prowadzonych równolegle w odstępie 40 m. Rury są połączone poprzecznie co 325 m, ze względów bezpieczeństwa, szybami tuneli technicznych. Dodatkowo wewnątrz tunelu zaplanowano dwie stacje wielofunkcyjne Faido i Sedrun, które również będą mogły spełniać funkcje schronów w razie niebezpieczeństwa. Układanie torów w tunelu trwało 39 miesięcy. W sumie położono ich 290 km, a prace zakończyły się w listopadzie ubiegłego roku.

fot. AlpTransit Gottard

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane