poniedziałek, 15 czerwca 2015

"Czy wiesz, że...?" - PeSTka, piewszy szybki tramwaj w Polsce

PeSTka, czyli Poznański Szybki Tramwaj to pierwsza w Polsce trasa szybkiego tramwaju, licząca 8,1 kilometra długości. Odcinek jest całkowicie bezkolizyjny, przebiega w wykopie oraz na estakadzie Na trasie istnieją liczne przeploty torowe, umożliwiające zmianę toru i awaryjne wekslowanie tramwajów. Wszystko to pozwala na jazdę z prędkością 70 km/h. Linia powstała jako alternatywa dla znacznie droższego metra. Obsługiwana jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pierwszy odcinek trasy uruchomiono 1 lutego 1997 roku.

Pierwsze koncepcje budowy szybkiego tramwaju powstały w Poznaniu pod koniec lat 20. XX wieku. Miał on połączyć Winiary z Luboniem. W związku z intensywnym rozwojem wielorodzinnego budownictwa mieszkaniowego w północnej części miasta w latach 70. rozpoczęto prace projektowe nad linią premetra. Etap przygotowawczy rozpoczął się w 1980, a dwa lata później ruszyła budowa. Pierwotny projekt zakładał, że PST połączy Dworzec PKP z Winogradami, Piątkowem, Moraskiem i Owińskami, a trasa będzie miała prawie 27 kilometrów.

W trakcie budowy doszło jednak do wielu modyfikacji. Budowa początkowo była finansowo ukrywana przed władzami centralnymi (przez dwa pierwsze lata nie było zgody na tę inwestycję), a pieniądze przesuwano z budżetu wojewody przeznaczonego na remonty kapitalne dróg i mostów. Pierwszym inwestorem był Zarząd Dróg i Mostów, jednak z uwagi na zakres prac które trzeba było wykonać, w 1985 roku powołano Zarząd Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w Budowie, który został rozwiązany po zakończeniu inwestycji. Głównym wykonawcą PST było Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych Nr 10 z Poznania, dzisiaj funkcjonujące jako FEROCO SA. W wyniku braku środków finansowych roboty posuwały się bardzo powoli. Pierwotnie zakładano, że trasa PST będzie stanowić niezależny autonomiczny układ, a na Trójpolu (obecnie CH Poznań Plaza) powstanie specjalna zajezdnia, na potrzeby której w połowie odległości pomiędzy przystankami aleje Solidarności i Lechicka wybudowano wiadukt. Niestety koncepcję tę odrzucono z powodu kolejnych trudności finansowych, jakie napotkała budowa. W związku z tym zapadła decyzja, aby trasę połączyć ze standardowym tramwajem, co pozwoliło na duże oszczędności, a w rezultacie na kontynuowanie inwestycji.

Ostatecznie zdecydowano się na wybudowanie 6 przystanków:
  • os. Sobieskiego (ciemnozielony)
  • Szymanowskiego (czerwony) 
  • Kurpińskiego (pomarańczowy) 
  • Lechicka (od czerca 2005 Lechicka/Poznań Plaza) (niebieski) 
  • Serbska (od 31 sierpnia 2005 Aleje Solidarności) (żółty) 
  • Słowiańska (jasnozielony)
Projektowano również siódmy przystanek PST Wielkopolska, którego ostatecznie nie zrealizowano. Na przecięciu trasy PST i al. Wielkopolskiej są widoczne betonowe podpory – pozostałość po niezrealizowanym planie.

22 sierpnia 2011 roku przystąpiono do budowy brakującego odcinka trasy, który połączył ją z Dworcem Głównym PKP. Nowy odcinek szybkiego tramwaju powstał jako w pełni autonomiczny układ ponad dwukilometrowej trasy tramwajowej. Zakończony jest pętlą za peronem 7 dworca kolejowego. Dodatkowo wybudowany został łącznik z torowiskiem w ul. Głogowskiej. Dzięki temu linie nr 12 i 14 pojadą nową trasą z pominięciem obecnego, przeciążonego ruchem, układu tramwajowego w ciągu ul. Roosevelta. Bezpośrednio wpłynęło to na skrócenie czasu podróży pasażerów. Dzięki nowej pętli powstała możliwość uruchomienia w pełni niezależnej linii tramwajowej, kursującej wyłącznie po trasie PST, z możliwością eksploatacji taboru dłuższego niż 32 metry. Na nowej trasie powstał przystanek Dworzec Zachodni oraz Most Teatralny, czynny do zakończenia przebudowy ronda Kaponiera.

Na trasie umieszczonych jest 8 przystanków, każdy z 6 na odcinku os. Sobieskiego – Most Teatralny ma 96 metrów długości, system nagłośnieniowy umożliwiający podawanie komunikatów głosowych dla pasażerów, zegar, monitoring, a także na przystankach w kierunku centrum umieszczone są automaty biletowe. Przystanki są oznaczone różnymi kolorami. Przepustowość szlaku wynosi 6000 pasażerów na godzinę.
Budowa trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju w latach 90. (www.gloswielkopolski.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane