sobota, 20 czerwca 2015

Historia polskiej komunikacji - autobusy Chausson


Autobusy Chausson, dostarczane do Warszawy w dwóch transzach w latach 1947-49 i 1954-59, były przez ponad 20 lat jedynym taborem autobusowym w stolicy. Produkcją tych pojazdów zajmowała się firma Société Anonyme des Usines Chausson z siedzibą w Asnières.

Pojazdy warszawskie posiadały 3 drzwi. Były to bardzo nowoczesne, jak na tamte czasy autobusy, o metalowym nadwoziu samonośnym. Odznaczały się bardzo dobrymi własnościami eksploatacyjnymi. Mimo specyficznego układu kół (pojedyncze z tyłu), dobrze znosiły skrajne obciążenia, występujące wówczas w polskich miastach. Miały ekonomiczny silnik wysokoprężny z wtryskiem pośrednim, charakteryzującym się miękką i cichą pracą oraz dobrą elastycznością. Osiągały przebiegi 600-800 tys. km i charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa. Do Warszawy trafiały zarówno 4-biegowe Chaussony APH-48, z silnikami wysokoprężnymi Panhard, jak i nowsze wersje – APH521. Z grupy tych ostatnich 11 trafiło w latach 1958-1960 do Szczecina, ale po tym czasie Warszawa zażądała ich zwrotu.

Wszystkie Chaussony zostały wycofane z Warszawy w roku 1969. W rok później zaprzestano ich produkcji we Francji. Jeden egzemplarz Chausson APH521 zachowany został jako eksponat w Muzeum Techniki w Warszawie, natomiast w 2007 roku Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie ściągnął do kraju starszy model z Brukseli, który po renowacji stanowi wizytówkę w parku taborowym zabytkowych autobusów należących do Klubu.

D. Kobielski, Z. Siemaszko, Warszawa. Miasto i ludzie, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1968, p. 126
fot. ZTM Warszawa

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane