sobota, 27 czerwca 2015

Historia polskiej komunikacji - Konstal 111N


Pierwsze polskie tramwaje dwukierunkowe, które w istocie takimi nie były, zbudował nie kto inny, jak chorzowski Konstal. Mowa o jednostkach Konstal 111N, które w roku 1993 zamówiło w Chorzowie katowickie PKT. Wbrew pozorom nie są to przekonstruowane klasyczne „stopiątki”, ale zbudowane od podstaw ich dwustronne wersje.

Tramwaje posiadały drzwi z obu stron, ale tylko jedną kabinę motorniczego. Funkcja dwukierunkowa była dostępna w momencie, gdy tramwaje spięto tyłami. Wówczas kabiny znajdowały się po obu stronach składu i można było prowadzić ruch bez konieczności używania pętli bądź trójkąta. W wersji solowej tramwaje kursowały normalnie, jednokierunkowo. Wagony zbudowano w ilości 6 sztuk na potrzeby remontu wiaduktu w Gliwicach. Ta ilość pozwalała zestawić trzy pociągi dwukierunkowe, zapewniające obsługę odciętego od reszty sieci centrum Gliwic. Fabrycznie w tramwajach zamontowano 3 pary harmonijkowych drzwi, niczym z Ikarusa, na każdej z burt. Drzwi ustawione są względem siebie asymetrycznie. Ponadto pary tylne posiadają tylko jedno skrzydło. Ciekawostką jest też ułożenie miejsc siedzących. Po jednej stronie tramwaju są one bowiem skierowane w kierunku jazdy, a po drugiej – przeciwnie. Efekt jest zabawny. Niemniej jednak tramwaje sprawdziły się w wielu sytuacjach. W latach 2006-2008 jeden z pociągów (341+342) wypożyczony został nawet przez MPK Kraków do obsługi pierwszej w nowożytnym Krakowie linii ślepo zakończonej na ulicy Pawiej. Jeden ze składów został w roku 2012 zmodernizowany zarówno pod względem przestrzeni pasażerskiej, jak i powłoki zewnętrznej. Wymieniono także drzwi harmonijkowe na klasyczne płatowe, znane z klasycznych wagonów 105Na.



Oryginalny Konstal 111N (fot. Filip Drapal, mhd.zastavka.net)

Zmodernizowany skład 111N (fot. Tomasz Górny, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane