wtorek, 23 czerwca 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 27: Świecie nad Wisłą


Linia kolejowa między Terespolem Pomorskim a Świeciem nad Wisłą oddana została do użytku 1 września 1888 roku. W 20 lat później linię przedłużono aż do Złotowa – tak powstała linia kolejowa 240. Początkowo budynek stacyjny był parterowym budynkiem w stylu niemieckim, z charakterystycznym pruskim murem. 6 grudnia 1972 otwarto w Świeciu nowy dworzec kolejowy, łączący w sobie funkcje dworca kolejowego i autobusowego. Budynek sytuowany na planie prostokąta, o całkiem dużej kubaturze, mieścił w sobie poczekalnię z kasami biletowymi PKP
oraz oddzielnie z kasami PKS. Ruch pasażerski zawieszono z dniem 1 czerwca 1996 roku. Obecnie prowadzony jest jedynie niewielki ruch towarowy między Świeciem a Terespolem Pomorskim. Torowisko na trasie Świecie – Świecie Przechowo zostało w ostatnich latach rozebrane.

W Świeciu istniały dwie stacje kolejowe: Świecie nad Wisłą, jako główny dworzec miasta, oraz stacja Świecie Przechowo, będąca stacją pasażersko-towarową, z obsługą bocznic pobliskich zakładów zbożowych. Obie stacje składały się z dwóch peronów. Na dworcu w Przechowie zachował się bardzo klimatyczny, niski budynek dworcowy. Jest to jeden z niewielu przedstawicieli dworcowego budownictwa barakowego.

Dworzec Świecie Przechowo (fot. lyck, www.wmtmk.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane