poniedziałek, 20 lipca 2015

"Czy wiesz, że...?" - jedyny zwodzony most kolejowy w Polsce

Kolejowy most zwodzony nad Regalicą w Szczecinie to unikat na skalę Polski i Europy. Jest jedynym czynnym obecnie mostem zwodzonym w naszym kraju i jednocześnie jedynym w Europie, posiadającym napęd mechaniczny. Most składa się z pięciu przęseł, jego całkowita długość to ok. 262 metry. Piąte przęsło, stanowiące element ruchomy, to około 17,5 metra.

Został zbudowany wraz z linią kolejową nr 273 Wrocław - Szczecin w 1877 roku, początkowo z obrotowym piątym przęsłem. W czasie modernizacji, przeprowadzonej niedługo przed II wojną światową (1933-1935) przęsło obrotowe przebudowano na podnoszone ramię, tworząc most zwodzony. Most nie posiada własnej nazwy, choć czasami jest potocznie nazywany Mostem Wrocławskim. Znajduje się na trasie ze stacji Szczecin Port Centralny przed wjazdem na Szczecin Podjuchy. W 1945 roku most został wysadzony w powietrze przez wycofujących się Niemców, wraz z innymi miejskimi przeprawami. Wkrótce jednak został odbudowany. Nowy most wzniesiono już polskimi rękami w roku 1949.

Mechanizm podnoszenia mostu jest rozwiązany w bardzo oryginalny sposób – po obu stronach toru naprzeciw siebie na niewielkiej wysokości znajdują się dwa wycinki kół zębatych, do których sztywno przymocowana jest część podnoszona. Przetaczanie po bieżniach – listwach zębatych, powoduje podnoszenie przęsła. Ciężar części podnoszonej zrównoważony jest przez masywną przeciwwagę, która w pozycji otwartej zajmuje pozycję tuż nad główkami szyn, natomiast w pozycji zamkniętej wznosi się nad torem na wysokości umożliwiającej przejazd pociągu pod nią. Aby umożliwić przejazd pociągów elektrycznych przez most zastosowano nietypowe rozwiązanie sieci trakcyjnej. Ruchoma przeciwwaga wymusiła zastosowanie sieci odchylanej na dojeździe do przęsła podnoszonego, natomiast na samym tym przęśle zastosowano zamiast przewodu jezdnego sztywny przewodnik w postaci dwóch ceowników. Ze względów bezpieczeństwa (w pozycji otwartej część przewodnika znajduje się tuż nad poziomem toru) konstrukcja jest uziemiona i przejazd pociągów elektrycznych odbywa się rozpędem i teoretycznie bez konieczności składania pantografów. Jednak z powodu możliwości przeniesienia napięcia przez elektryczne zespoły trakcyjne, które posiadają więcej niż jeden pantograf, obowiązuje nakaz opuszczania pantografów przed wjazdem na most.

Szczeciński zwodzony most kolejowy (fot. Kapitel, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane