poniedziałek, 13 lipca 2015

"Czy wiesz, że...?" - nowoczesne elektrowozy dla PKP, które trafiły do Włoch, cz.1

W historii polskiej produkcji pojazdów kolejowych zapisane zostały dwie niechlubne karty. Gdyby sytuacja potoczyła się inaczej, już dawno mogliśmy mieć w kraju dobrej jakości nowoczesne elektrowozy do obsługi połączeń pospiesznych i ekspresowych.

Kiedy prywatyzowano wrocławski Pafawag i sprzedawano go firmie Adtranz, w specyfikacji określono fakt zamówienia przez PKP 50 sztuk nowoczesnych elektrowozów jednosystemowych. Następnie zamówienie zweryfikowano i ostatecznie 8 z nich miało zostać skonstruowanych jako dwusystemowe, ale o nich następnym razem. Stanęło wobec tego na dostawie 42 pojazdów Adtranz-Pafawag 113E, oznaczonych na Polskę jako EU11. Były to lokomotywy uniwersalne do prowadzenia pociągów pasażerskich o masie 600 ton z prędkością maksymalną 200 km/h lub 800 ton z prędkością 160 km/h, a także towarowych o masie 1200 ton z prędkością 140 km/h lub 2200 ton z prędkością 100 km/h. Jednosystemowe pojazdy (napięcie sieci 3000 V) posiadały 2 kabiny. Ich samonośna, spawana konstrukcja modułowa wykonana została ze stali węglowej. Wszystkie urządzenia wysokiego napięcia i elektroniki zgrupowano w przedziale maszynowym, pośrodku którego znajduje się przejście. Elektrowóz wyposażono w asynchroniczne silniki trójfazowe sterowane tyrystorowo oraz hamulce elektrodynamiczne. Lokomotywa diagnozowana jest przez komputer, a w kabinie maszynisty zamiast nastawnika zabudowano komputerowy joystick, klimatyzację i monitor zastępujący kontrolki. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na wysokości stanowisk maszynisty wbudowano belki pochłaniające energię w przypadku zderzenia.

Te nowoczesne pojazdy nigdy jednak nie wyszły poza fazę testów. Kursowały w Polsce przez krótki czas, prowadząc składy pospieszne m.in. na Centralnej Magistrali Kolejowej. PKP miało jednak w owym czasie poważne kłopoty finansowe, toteż ostatecznie do zakupu lokomotyw nie doszło. Spółkę uratowały włoskie koleje FS, które przystały na przejęcie całości zamówienia. Jednostki EU11 kursują tam w dalszym ciągu, stacjonując pod oznaczeniem E405 w szopach w Mediolanie, Weronie i Udine.

Jednostka EU11 tuż po dostawie do Mediolanu (fot.: lnx.informatica80.it)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane