sobota, 18 lipca 2015

Historia polskiej komunikacji - Talboty, czyli wagony samowyładowcze typu Falns

Towarowe wagony samowyładowcze stanowią zdecydowane ułatwienie w przewozie materiałów sypkich, ze względu na brak konieczności stosowania obrotnicy bądź ręcznego rozładunku wsadu.

Pierwsze wagony samowyładowcze skonstruowano tuż po II wojnie światowej w zakładach Konstal w Chorzowie, w oparciu o własną dokumentację techniczną. Nosiły one oznaczenie 40WS. Konstrukcja wagonu była nitowana. Zestawy kołowe wagonu oparte były na łożyskach ślizgowych o średnicy czopa 115 mm. Były wyposażone jedynie w hamulec ręczny uruchamiany korbą z pomostu. Posiadały przewód główny przelotowy. Przeznaczone były wyłącznie do przewozów technologicznych, wykonano je w niewielkiej liczbie tylko dla przemysłu (około 41 wagonów). Jednakże ich produkcja zapoczątkowała serię dostaw kolejnych liczniejszych grup dwuosiowych wagonów samowyładowczych liczbie prawie 8,5 tysiąca egzemplarzy.

Po upadku komunizmu okazało się, że dotychczasowe wagony samowyładowcze są mocno wyeksploatowane i przestarzałe na tle wymagań międzynarodowych, stąd PKP zaczęło poszukiwania ich następców. Tak, w roku 1997, w zielonogórskim Zastalu, powstał wagon 436V – protoplasta dzisiejszych talbotów typu Falns. Kolejny typ, 440V, produkowany był od roku 1999 w Gniewczynie koło Przeworska. W latach 2005-2007 Zastal ponownie zajął się produkcją talbotów, wypuszczając na rynek nowoczesne jednostki 441V, później oznaczane jako 441Va. 441V jest czteroosiowym wagonem samowyładowczym. Nadwozie składa się z profili ze stali węglowej oraz blachy stalowej. Elementy narażone na wzmożoną korozję zostały powleczone miedzią. Pudło zostało w połowie przegrodzone, co daje dwie niezależne komory ładunkowe (A i B). Prędkość maksymalna wynosi 120 km/h w stanie próżnym i 100 km/h w stanie ładownym.

Jak odbywa się rozładunek takiego wagonu? W pierwszych konstrukcjach rozwiązane to było typowo mechanicznie – odryglowanie klap bocznych powodowało ich rozchylanie pod naciskiem wsadu. Po opróżnieniu wagonu przeciwwagi dociskały klapy do pozycji ryglowania. W nowych wagonach zasada działania jest taka sama, przy czym klapami steruje się pneumatycznie.

Wagon serii 441Va z Zastalu Zielona Góra (fot.: www.ekk-wagon.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane