niedziela, 12 lipca 2015

Monachium - krótka wizyta w drodze powrotnej z Kraju Środka

Ostatnim elementem majowej podróży do Chin był krótki pobyt w stolicy Bawarii, Monachium, gdzie między jednym a drugim samolotem mieliśmy 7 godzin przerwy. Niewiele myśląc opuściliśmy terminal lotniska i ruszyliśmy na podbój miasta.

"Rynek" na lotnisku w Monachium

Na peronie stacji Flughafen
Monachium to ładne miasto, które posiada ładnie funkcjonującą komunikację miejską. Po mieście możemy poruszać się tramwajem i autobusem, ale trzon komunikacji zarówno w samym Monachium, jak i w liczącej prawie 3 miliony aglomeracji, stanowi metro i szybka kolej S-Bahn. Sama sieć szybkiej kolei uruchomiona została 28 maja 1972 roku, z myślą o nadchodzących Igrzyskach Olimpijskich. Mój pobyt w Monachium przypadł na 29 maja, a więc dzień po 43. rocznicy uruchomienia tego środka transportu. Operatorem sieci jest DB Regio Bayern, które oferuje przejazdy w ramach 10 linii, z obsługą 150 przystanków rozmieszczonych na 434 kilometrach tras. Pociągi kursują bazowo co 20 minut, przy czym na niektórych odcinkach częstotliwość jest mniejsza. S-Bahn jest, jak to przystało na zachodnie miasta, w pełni zintegrowany z taryfowym systemem MVV, czyli Münchner Verkehrs- und Tarifverbund. 

Pociąg S-Bahn Muenchen

Plan sytuacyjny transportu miejskiego wokół Muenchen Hauptbahnhof

Schemat sieci szybkich połączeń w Monachium
Z lotniska do centrum miasta można się dostać w około 40 minut pociągami dwóch linii. Linia S1 jedzie niejako dookoła, przez zachodnie części miasta i Dworzec Główny (Hauptbahnhof) aż do Dworca Wschodniego (Ostbahnhof), natomiast linia S8 kursuje odwrotnie, gdyż najpierw kieruje się wschodnią stroną do Ostbahnhof, a później przez centrum i Pasing kieruje się na południowy-zachód, do Wessling i dalej. Bilet całodzienny to koszt 12 E (ważny w komunikacji miejskiej).

Stacja S-Bahn pod Dworcem Głównym

Perony Muenchen Hauptbahnhof - jest to dworzec czołowy
Tablica odjazdów. W tle - piętrowe składy regionalne
Drugi komunikacyjny kręgosłup miasta, czyli metro, jest nieznacznie tylko starszy od szybkiej kolei. Uruchomienie pierwszego odcinka miało miejsce 19 października 1971 – ponad 60 lat po rozpoczęciu pierwszej budowy podziemnego tramwaju. W mieście jest w tej chwili 8 linii, które na centralnych odcinkach łączą się w pary: U1+U2, U3+U6 oraz U4+U5. Linie dodatkowe U7 i U8 to składaki, zasilające obciążone odcinki różnych linii - kręcą się i wiją jak złoto. W sumie sieć metra liczy 103 kilometry.


Informacja pasażerska w monachijskim metrze

Peron stacji Karlsplatz (Stachus)

I pociąg metra na linii U4
Tramwaje to w sumie 13 linii, obsługiwanych nowoczesnym, niskopodłogowym taborem. Numeracja linii mieści się w przedziale 12-28, przy czym nie wszystkie numery występują. Sieć liczy około 75 kilometrów. Trzy linie, o numerach 15, 21 i 22 to linie wspomagające, krótych trasy pokrywają się w całości z fragmentem jakiejś linii podstawowej. W przypadku linii 15 podstawową jest 25, dla linii 21 i 22 „linią-matką” jest „dwudziestka”. Jedna z tras, numerowana jako 23, nie ma liniowego połączenia z resztą sieci. Tramwaje kursują tylko na trasie Schwabing Nord – Muenchner Freiheit.

Słupek na peronie tramwajowym przy dworcu
Ładne te tramwaje :)

Przystanek autobusowy

Tramwaj wypoczywa w cieniu

Podsumowując – kto nie był, polecam. Kto był w Monachium, zdecydowanie podzieli moją opinię o pięknie tego miasta. Serdecznie wszystkich zapraszam do odwiedzenia stolicy Bawarii i matecznika piwowarstwa.

Nowy Ratusz przy Marienplatz w Monachium - pocztówka w biegu

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane