poniedziałek, 17 sierpnia 2015

"Czy wiesz, że...?" - Ikarus... szynowy!

W latach 80. koleje w Malezji szukały możliwości dla ratowania przewozów na niezelektryfikowanych liniach w kraju. Próby te rozpoczęła brytyjska jednostka, wypuszczona przez Leylanda. Był to autobus szynowy, który testowano w Malezji na okoliczność przydatności tego rodzaju taboru w komunikacji pasażerskiej. Ostatecznie jednak do tego kraju trafiły szynobusy z... Węgier.

Seria RBC 5000, zakupiona przez malezyjskie koleje państwowe w roku 1987, powstała w zakładach konsorcjum Ganz-Mavag, Nie byłoby w tym nic szczególnego, ponieważ fabryka produkowała od lat pojazdy szynowe, gdyby nie karoseria. "Obudowa" pociągów bowiem wyprodukowana została przez zakłady Ikarusa, toteż jednostki wyglądają jak prawdziwe, szynowe Ikarusy. Składy miały po 3-5 członów wyposażonych w jednoskrzydłowe drzwi.

Niestety, pojazdy nie sprawdziły się w tropikalnym klimacie Malezji. Brak klimatyzacji i stosunkowo niewielkie, problematyczne okna spowodowały, że już w latach 90., dosłownie kilka lat po zakupie, jednostki definitywnie zniknęły z torów. Zniknęły zresztą w ogóle, bo zostały zezłomowane.

Ikarus szynowy na dworcu w Kuala Lumpur (photo by Masih Perjalananku / KTM)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane