poniedziałek, 3 sierpnia 2015

"Czy wiesz, że...?" - nowoczesne elektrowozy dla PKP, które trafiły do Włoch, cz.2

Poza jednosystemowymi elektrowozami serii EU11, jakie wyprodukował wrocławski Pafawag w 2. połowie lat 90. ubiegłego wieku, firma ta miała dla PKP dostarczyć także 8 dwusystemowych pojazdów. Tak powstała seria Adtranz 112E, oznaczona w PKP jako EU43.

Podobnie jednak jak przypadku kolegów, nigdy nie zostały one przez polską kolej zakupione z powodu poważnych problemów finansowych. Pociągi miały trafić do stałej obsługi ekspresów z Warszawy do Berlina, gdzie wymagana była możliwość jazdy z różnym zasilaniem, by nie było konieczności zmiany lokomotywy na granicy. Ostatecznie całą dostawę sprzedano włoskiej firmie Rail Traction Company, która prowadzi nimi pociągi towarowe między Weroną a Monachium. Ponadto dalsze 20 sztuk zamówiły Ferrovie dello Statto, które obsługują nimi pociągi pasażerskie głównie przez przełęcz Brenner. Ciekawostkę stanowi fakt, że towarowe lokomotywy tej serii ciągle noszą oznaczenie EU43, natomiast FS wprowadziły inny symbol swoim pojazdom - E412.

Lokomotywa Adtranz 112E to pojazd uniwersalny, przeznaczony do prowadzenia pociągów pasażerskich o masie 600 ton z prędkością maksymalną 200 km/h lub 800 ton z prędkością 160 km/h, a także towarowych o masie 1200 ton z prędkością 140 km/h lub 2200 ton z prędkością 100 km/h. Elektrowóz jest pojazdem dwusystemowym. Może pracować z napięciem sieci 3000 V prądu stałego lub 15 kV 16,7 Hz prądu przemiennego. Jest pojazdem dwukabinowym o samonośnej, spawanej konstrukcji modułowej wykonanej ze stali węglowej. Wszystkie urządzenia wysokiego napięcia i elektroniki są zgrupowane w przedziale maszynowym, pośrodku którego znajduje się przejście. Elektrowóz wyposażono w asynchroniczne silniki trójfazowe sterowane tyrystorowo oraz hamulce elektrodynamiczne. Lokomotywa diagnozowana jest przez komputer, a w kabinie maszynisty zamiast nastawnika zabudowano komputerowy joystick, klimatyzację i monitor zastępujący kontrolki. W celu zwiększenia bezpieczeństwa na wysokości stanowisk maszynisty wbudowano belki pochłaniające energię w przypadku zderzenia. Elektrowóz wyposażono także w system gaszenia pożaru w przedziale maszynowym.

Elektrowozy tej serii były ostatnimi, jakie zostały wyprodukowane we Wrocławiu.

Adtranz 112E - EU43, w barwach włoskiego Rail Traction Company (pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane