sobota, 8 sierpnia 2015

Historia polskiej komunikacji - Konstal 112N, pierwszy polski tramwaj z niską podłogą

Przez dziesiątki lat zarówno w Polsce, jak i na całym świecie produkowano jedynie wysokopodłogowe tramwaje szybkobieżne, które z biegiem czasu zaczynały być coraz bardziej kłopotliwe. Monopol ten przełamały w roku 1989 zakładu Duewag z Dusseldorfu, które pokazały światu pierwszy niskopodłogowy tramwaj oznaczony jako GT6N. Był to impuls dla wszystkich zakładów produkcyjnych, by postarać się wprowadzić do swojej oferty wozy chociaż z częściowo obniżoną podłogą. Nie inaczej było w chorzowskim Konstalu...

W roku 1995 z fabryki wyszedł prototypowy tramwaj, posiadający 24% niskiej podłogi. Był to Konstal 112N. 112N to dwuczłonowy, jednokierunkowy tramwaj niską podłogą umieszczoną w drugim członie przy trzecich drzwiach. W stosunku do typu 105N zmieniono zupełnie wygląd zewnętrzny poprzez zastosowanie panoramicznej szyby przedniej. Wagon posiada 4 pary drzwi odskokowo-uchylnych, a pudło spoczywa na trzech wózkach napędowych. 6 silników prądu stałego chłodzonych powietrzem sterowane jest poprzez ręczny zadajnik jazdy z funkcją czuwaka. Zastosowano także impulsowy układ rozruchowy z możliwością odzysku energii. Wnętrze posiada tapicerowane siedzenia, nowe oświetlenie jarzeniowe i panele informacyjne.

Wagon ten, oferujący ponad 200 miejsc, od samego początku jest eksploatowany przez Tramwaje Warszawskie i stacjonuje w zajezdni na Pradze. W tym roku przypadają jego 20. urodziny.

Konstal 112N w zimowej Warszawie (CC BY-SA 3.0, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane