sobota, 15 sierpnia 2015

Historia polskiej komunikacji - tramwaje Bergmann

Dla Gdańska powstała po I wojnie światowej cała seria tramwajów elektrycznych Bergmann, z myślą o wprowadzeniu ich na nową linię do pętli Stogi. Produkcją pojazdów zajmowała się Gdańska Fabryka Wagonów (Danziger Waggonfabrik), a ich potoczna nazwa to Heubuder, od niemieckiej nazwy Stogów - Heubude.

Całą produkcję wykonano w roku 1927. Obejmowała ona 24 wagony dwustronne i dwukierunkowe, podzielone na dwie serie. W pierwszej zastosowano instalację elektryczną od AEG, w drugiej natomiast własne elementy Bergmanna. Większość wagonów wycofano do roku 1973. Zanim to jednak się stało, były one modernizowane głównie pod względem elektrycznym, poprzez instalację elementów z wagonów Konstal 4N.

Jeden z gdańskich "bergmanów" został odrestaurowany i służy dziś jako pojazd zabytkowy do obsługi Gdańskiej Linii Turystycznej.

Odrestaurowany Bergmann na ulicach Gdańska (z: wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane