Linia numer 1 pojawiła się 28 marca 1908 roku z przekształcenia linii Ok. Kursowała wówczas na trasie Prašná brána - (Panská) - Václavské náměstí (dziś Můstek) - Jindřišská - Mariánská - Zemské muzeum - Palackého třída - Purkyňovo náměstí (Náměstí Míru) - Orfeum - Máchova - Husova - Vršovice, Na kovárně (dziś Čechovo náměstí).
W roku 1910 trasa zmieniła się na: Na Kovárně (Vršovické náměstí) - Komenského náměstí - Ruská třída - Husova třída - Máchova ulice - Orfeum - Purkyňovo náměstí (Náměstí Míru) - Havlíčkova třída - Museum - Bradovská ulice - Nádraží císaře Františka Josefa (Hlavní nádraží) - Bolzanova ulice - Státní nádraží (Masarykovo nádraží) - Dlážděná ulice - Prašná brána - Panská ulice - Václavské náměstí - Perlová ulice - Spálená ulice - Ulice Karolíny Světlé - Národní divadlo - Žofín - Riegrovo nábřeží - Podskalská třída - Odjezd parníků - Palackého náměstí - Trojická ulice - Plavecká ulice - Viadukt (Výtoň) - U Tunelu - Libušinka - Podolí - Dvorce.
W roku 1914 "jedynka" trafiła na trasę: Pohořelec - Kanovnická - Loretánská - Královský Hrad - Chotkovy sady - Klárov - Čechův most - Staroměstské náměstí - Prašná brána - Dlážděná - Bolzanova - Nádraží císaře Františka Josefa I. - Museum - Palackého třída - Tylovo náměstí - Purkyňovo náměstí - Vršovice, Na kovárně - Vršovice, Třída krále Jiřího, czyli dzisiejszy przystanek Koh-i-noor.
W roku 1917 skrócono ją ponownie w rejon Čechovo náměstí, a już 7 lat później, w roku 1924, trasa zmieniła się na: U Markéty - Loretánská ulice - Lumbeho zahrada (Brusnice) - Královský hrad - Klárov - Čechův most - Staroměstské náměstí - Prašná brána - Masarykovo nádraží - Wilsonovo nádraží - Vinohradské náměstí (Náměstí Míru) - Čechovo náměstí. W roku 1929 na zachodzie wydłużono ją do przystanku Vypich.
Linia, na podobnej trasie, zachowała się także później, nawet w okresie II wojny światowej. W roku 1947 została ponownie wydłużona do Koh-i-noora, a w roku 1956 - na Kubánské náměstí. Rok 1957 przyniósł przedłużenie na zachód, do Bílej Hory. Z pewnymi zawirowaniami linii przetrwała tak do roku 1961, kiedy to skierowano ją d pętli Petřiny.
W drugiej połowie lat 70. linia "wyleciała" z Petřin, a potem to się zaczęło. Sierpień 1978 to likwidacja, rok 1979 - nowa trasa Čechovo náměstí – Otakarova – Spořilov. Rok 1980 - znów likwidacja. Taka zabawa trwała do roku 1985, kiedy to "jedynka" zastąpiła linię 31 na trasie: Petřiny - Vojenská nemocnice - Vozovna Střešovice - Prašný most - Hradčanská - Letenské náměstí - Strossmayerovo náměstí - Vltavská - Pražská tržnice - Dělnická - Palmovka - Balabenka - Harfa - Hloubětín - Černý Most (Lehovec). Po wykonaniu prowizorycznej pętli Pod Palmovkou linia została tam skrócona w roku 1986, a od roku 1990 zaczęła dojeżdżać do końcówki Spojovaci.
Trasa ta zasadniczo nie ulega zmianom od 25 lat, poza objazdami przy okazji remontów.
![]() |
fot. Hozna Groh CC BY-SA 3.0 (cs.wikipedia.org) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane