środa, 26 sierpnia 2015

"Nocna szyna" Odcinek 108: Praga, linia 2

Linia 2 w Pradze pojawiła się w roku 1908 wskutek numeracji linii, która wcześniej kursowała pod oznaczeniami Sp (w kierunku ulicy Spálena) lub też Ž (w kierunku Žižkova). Zaczęła wówczas kursować na trasie: Křižovnické náměstí - Nábřeží - Národní divadlo - Šlikův palác - Myslíkova - Česká technika - Štěpánská - Komenského náměstí - Tylovo náměstí - Purkyňovo náměstí, Národní dům - Budečská - Vodárna - Měšťanský pivovar Vinohrady - Tržnice Vinohrady - Jungmanova, Olšany - U Bezovky - Vítkova - Proutkova - Trocnovská - U Bulhara - Nádraží státní dráhy - U Modré hvězdy - Celetná - Staroměstské náměstí - Mariánské náměstí - Křížovnické náměstí

Z drobnymi zmianami linia dotrwała do roku 1914, kiedy zaczęła kursować na trasie Klárov – Olšanské hřbitovy. W roku 1915 wydłużoną ją do dzisiejszego Špejcharu, a od 1919 do 1920 znów była skrócona na Klárov. Od roku 1924 „dwójka” kursowała okrężnie na trasie z Bubenča przez Florę. Późniejsza zmiana polegała na zmianie przystanku początkowo-końcowego na Florę właśnie. Trasa okrężna, z kilkoma korektami, utrzymała się aż do roku 1961, trwając nawet w czasie wojny.

W roku 1961 linia 2 skierowana została na nową trasę: Bílá Hora – Klárov – Jiráskovo náměstí – Karlovo náměstí – Olšanské hřbitovy, przy czym wkrótce skrócono ją do pętli od Vypich. W roku 1966 linię na kilka lat zlikwidowano. Jej ponowne uruchomienie to rok 1971, kiedy to zaczęła kursować na odcinku Královka – Vápenka. W roku 1972 kursowała już z Vypicha, a w roku 1974 przedłużono ją do Spojovací.

Prawdziwa rewolucja nastała 13 sierpnia 1978. Wtedy to „dwójka” została w ogóle wycofana z centrum i przerzucona na całkiem nową trasę: Podbaba – Divoká Šárka. Miało to związek z uruchomieniem metra linii A i koniecznością stworzenia dla niego dowozówki. Już w rok później zamiast do Podbaby linia zaczęła dojeżdżać do krańca Petřiny. W roku 1985 została skrócona do Vokovic, a w 1986 – do pętli Červený Vrch. Zaczęła kursować wówczas jedynie w szczycie, a od roku 1991 z kolei jeździła tylko w dni robocze, ramowo między 6.00 a 20.00.

W roku 1992 linia 2 została ponownie wydłużona do pętli Divoka Šárka, by w roku 1993 wrócić na Červený Vrch. Ta trasa nie uległa zmianie aż do lata roku 2013, kiedy ponownie wydłużono ją do przystanku Divoká Šárka. W kwietniu tego roku linię zlikwidowano, czego powodem było otwarcie stacji metra na Petřinach.

Dla znających czeski film z komentarzem motorniczego :)



Tramwaj linii 2 przemierza dzielnicę Veleslavin (fot. Honza Groh CC BY-SA 3.0, cs.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane