czwartek, 6 sierpnia 2015

Stacje kolejowe Polski - Rybnik

Rybnik, określany żartobliwie jako miasto tysiąca rond, to stolica i zarazem największe miasto Rybnickiego Okręgu Węglowego. Połączenie kolejowe uzyskał bardzo wcześnie, bo już w roku 1856. Wtedy to uruchomiono linię kolejową z Nędzy, prowadzącą do Raciborza, wraz ze stacją kolejową w centrum miasta.

Powstał wówczas niewielki budynek dworcowy, który po latach okazał się za mały, a ponadto został poważnie uszkodzony podczas wybuchu materiałów kopalnianych w roku 1919. Rozebrano go więc, a w miejsce to powstał na początku lat 30. nowy obiekt, stojący do dziś. Dalsze połączenia kolejowe z Rybnika otwierano dopiero w XX wieku. W roku 1912 dzisiejszą linię kolejową 140 przedłużono do Leszczyn i połączono miasto z Katowicami. W roku 1913 otwarto linię 173 do Suminy, a w roku 1939 - przez Żory do Pszczyny. Budynek dworca został wyremontowany, mieści kasy, poczekalnię, salon prasowy i bar.

Sama stacja składa się z 3 peronów. Peron pierwszy, brzegowy, znajduje się bezpośrednio przy budynku dworca. Na perony 2 i 3 prowadzi przejście podziemne. Perony zadaszone są wiatami. Stacja obsługuje połączenia Kolei Śląskich z Wodzisławiem, Raciborzem, Katowicami i Bielskiem-Białą, a także całoroczne i sezonowe połączenia dalekobieżne.





Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane