wtorek, 25 sierpnia 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 36: Limanowa

Stacja kolejowa w Limanowej powstała wraz z linią kolejową 104, najbardziej malowniczym, a zarazem geograficznie najtrudniejszym odcinkiem Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, łączącej Austro-Węgry z Lwowem. Do użytku oddano ją w połowie grudnia 1884 roku. Szlak ten, wraz z jedną z większych stacji w jego ciągu, stanowił ważną drogę przewozów pasażerskich i towarowych. I tak było jeszcze kilkanaście lat wstecz.

W wyniku pogarszającego się stanu torów, spadających potoków pasażerskich i trudności taborowych linia, wraz ze stacją w Limanowej, popadała w niełaskę. Gwoździem do trumny stało się podmycie torów w rejonie Kasiny Wielkiej, do którego doszło w roku 2001. Od tego czasu pociągi z Chabówki do Nowego Sącza wróciły tylko raz, na kilka miesięcy. Potem była już tylko komunikacja zastępcza, łatane pociągi do Tymbarka, z Sącza do Limanowej, ewentualnie pociągi retro ze skansenu w Chabówce. Od 2006 roku w Limanowej nie zatrzymują się żadne pociągi pasażerskie, poza okazjonalnymi przejazdami wspomnianych składów retro.

Stacja nie posiadała zabudowanych peronów, a jedynie ziemne wały w międzytorzu. Budynek dworca ciągle zachowany jest w stanie dobrym, przy czym pełni obecnie funkcje lokalnego centrum handlowego niźli jakkolwiek związane z działalnością kolejową.

Dworzec w Limanowej (Wikimapia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane