środa, 16 września 2015

"Nocna szyna" Odcinek 111: Praga, linia 5

Praska linia tramwajowa numer 5 pojawiła się na ulicach 24 października 1907, w ramach zmiany oznaczenia linii K. Kursowała wówczas na trasie:

Karlín, Poděbradova - Karlova - Jungmanovy sady (Karlínské nám.) - Vítkova - Severozáp. nádr. - Havlíčkova - Josefské nám. (Nám. Republiky) - Prašná brána - Panská - Můstek - Perlová - Spálená - Mikulandská - Národní divadlo - Chotkova (Újezd) - pod Petřínem - Harantova - Malostranské nám.

W roku 1910 trasa linii zmieniła się na następującą:

Vysočany - U Ruského dvora - U Burešů - Lihovar - Balabenka - Kloboučnická - Hejdukova ulice - Palmovka - Štrasburg - Rustonka - Invalidovna - Riegrova tř. - Poděbradova ulice - Karlova ulice - Jungmannovy sady (Karlínské nám.) - Vítkova ulice - Viadukt - Na Poříčí - Havlíčkova ulice - Josefské nám. (nám.Republiky) - Prašná brána - Panská ulice - Václavské nám. - Perlová ulice - Spálená ulice - Ulice Karolíny Světlé - Národní divadlo - Střelecký ostrov - Ferdinandovo nábř. - Chotkova ulice (Újezd) - Petřín - Harantova ulice - Prokopská ulice - Malostranské nám. - Letenská ulice - Valdštýnské nám. - Klárov - Pod Bruskou - Jelení příkop - Chotkovy sady - Písecká brána - Kadetní škola - Královský hrad.

W roku 1912 została wydłużona do krańca Pohořelec. W dwa lata później, w roku 1914, linia kursowała między krańcami Kolbenova továrna a Klárov. W roku 1923 poprowadzono ja do pętli Smíchov, Západní nádrazi, a w roku 1927 wydłużono do Hlubočep. Kolejne przedłużenie linii 5 nastąpiło na jej zachodnim krańcu w roku 1938. Wówczas dojeżdżała ona do dzisiejszej pętli Starý Hloubětín.

Do roku 1978 trasa linii właściwie nie ulegała zmianom. Wtedy natomiast do obsługi wszedł odcinek do krańca Černý most, funkcjonującego dziś jako Lehovec. W 1985 nastąpiła pewna rewolucja. Linia 5 została przeniesiona od Placu Republiki prze Vástaviště i Dworzec Holešovice do Zajezdni Kobylisy. W roku 1998 zamiast w rejon Hloubetina linia zaczęła dojeżdżać do pętli Olšanské hřbitovy. W roku 2003 trasa jej została na północy skrócona do Výstaviště.

Od września 2012 roku linia kursowała na trasie Černokostelecká - Olšanské hřbitovy - Hlavní nádraží - Nám. Republiky – Špejchar, a w godzinach szczytu aż do Divoká Šárka, by w roku 2013 ulec lekkiej modyfikacji do relacji Ústřední dílny DP - Černokostelecká - Hlavní nádraží - Nám. Republiky - Hradčanská – Podbaba.

Zasadniczo linię obsługują pojedyncze wagony tramwajowe.

Nagrania poniżej dokumentują trasę Černokostelecká – Špejchar z 2012 roku.





Tramwaj linii 5 na Strossmayerovo Namesti (fot. JS, www.tram-bus.cz)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane