wtorek, 29 września 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 41: Sokołów Podlaski

Czas przenieść się we wschodnie rejony naszego kraju, gdzie w województwie mazowieckim, na północ od Siedlec, leży miasto Sokołów Podlaski.

Kolej do Sokołowa dotarła w roku 1887, w czasach zaboru rosyjskiego. Wówczas trasa miała prześwit 1524 mm. Była to część linii kolejowej numer 34 z Siedlec do Ostrołęki, wówczas uruchomiona na odcinku Siedlce - Małkinia. Od początku prowadzony był tam ruch pociągów towarowych i pasażerskich. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w roku 1918 przekuto tory na rozstaw normalny. U schyłku II wojny światowej wysadzony został most na Bugu między Treblinką a Małkinią, przez co odcinek ten pozostawał nieprzejezdny aż do roku 1971. W międzyczasie zmieniła się ilość torów z dwóch do jednego.

Ruch pociągów pasażerskich, kursujących przez stację Sokołów Podlaski, wstrzymano w roku 1993. Od tamtej pory prowadzone były tamtędy jedynie składy towarowe, ale i one zniknęły niebawem. W roku 1998 zawieszono eksploatację odcinka Treblinka - Małkinia, a w roku 2004 między Kosowem Lackim a Treblinką. Torowisko tamże zdecydowano się rozebrać, przez co linia 34 na odcinku Siedlce - Sokołów Podlaski przenumerowana została na linię 55. W roku 2012 zamknięto odcinek Siedlce - Strzała, a od sierpnia 2015 roku nie ma nawet możliwości wjazdu na tę trasę od strony Siedlec, czemu winna jest pełna modernizacja tamtejszego węzła kolejowego.

Na stacji w Sokołowie Podlaskim znajdziemy pozostałości po dwóch peronach, kilka torów i budynek stacyjny, adaptowany na inne cele, o architekturze charakterystycznej dla wschodnich dworców z naleciałościami rosyjskimi. Budynek kilka lat temu wyremontowano i teraz pełni on funkcję biblioteki miejskiej, prezentując się bardzo okazale, jak na niewielkie, prowincjonalne miasteczko. Tory są sukcesywnie likwidowane na potrzeby rozbudowy drogi wojewódzkiej numer 627, łączącej Sokołów Podlaski z Ostrołęką.

Współczesne oblicze budynku dawnego dworca w Sokołowie Podlaskim (fot. WikiGOGO)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane