środa, 14 października 2015

"Nocna szyna" Odcinek 115: Praga, linia 8

Linia 8 w Pradze uruchomiona została 7 czerwca 1908 jako całkiem nowa linia na trasie Dvořákovo nábřeží - Čechův most - Lanová dráha - Belcrediho třída - Rudolfova třída – VÝSTAVA. Już 28 czerwca została wydłużona do Staroměstské nám. Jest to pierwsza w historii praska linia tramwajowa, która od początku posiadała swój numer, a nie powstała wskutek nadania numeru innej linii.

W październiku roku 1913 linię zawieszono. W roku 1914 zaczęła ona kursować na trasie Prašná brána - Dlážděná - Bolzanova - Nádr. císaře Františka Josefa I.- Museum - Mezibranská ulice - Komenského nám. - Karlov, Česká dětská nemocnice . Kolejna zmiana trasy na: Na Zátorách - Jateční ul. - Denisovo nádr. - nám. Republiky - Prašná brána - na Můstku - Museum - Česká dětská nemocnice, nastąpiła w roku 1924. W roku 1929 trasę zmodyfikowano tak, że obsługiwała Masarykovo nádrazi.

Od roku 1940 wstrzymano kursowanie linii. Powróciła ona na torowiska stolicy Czech w roku 1947, kursując na trasie Kolbenka - Palackého - nádr.Vysočany - Moravia - Svobodárna - Balabenka - Erbenova - Palmovka - Švábky - Invalidovna - Poděbradova - Karlova - Jungmanovo nám. (Karlínské nám.) - Viadukt - Městské museum - Denisovo nádr. - Štvanice - Elektrické podniky - Strossmayerovo nám. - Kamenická - Letenské nám. - Na Špejchaře - Nádr.Dejvice - U Prašného mostu - Voz.Střešovice - Na Octárně - Alexandrova kolej – Malovanka. Trasę zmieniono w koru 1963 na: Harfa - Mostárna - Balabenka - Městské museum - Dopravní podnik (Vltavská) - Na Špejchaře - Malovanka - Vypich

W roku 1972 linię wydłużono do pętli Nový Hloubětín, a wroku 1980 na zachodzie do krańca Bílá Hora. Roku 1998 przyniósł kolejne przedłużenie linii 8 na wschodzie, do pętli Lehovec. W rok później została ona skrócona do pętli Vysočanská, w pobliżu dworca kolejowego. Do pętli Podbaba linia została przeniesiona w roku 2003 po wycofaniu jej z Bilej Hory. W roku 2009 trasę ponownie wydłużono do dawnej pętli Starý Hloubětín. Z drobnymi zmianami po drodze linia kursuje tak do dzisiaj.


fot. Honza Groh (Wikipedia)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane