czwartek, 1 października 2015

Stacje kolejowe Polski - Rzeszów Staroniwa

Stacja kolejowa w dzielnicy Staroniwa (a raczej w jej pobliżu, bo bliżej z niej do Śródmieścia), to, można by rzec, największa po dworcu głównym stacja kolejowa w mieście. Pełni funkcje osobowo-towarowe. Składa się w sumie z 12 torów oraz jednego peronu wyspowego. Odprawia nieliczne pociągi osobowe na linii 106 Rzeszów - Jasło. Stacja znana była w przeszłości także jako Reichshof Staroniwa czy Sudbahnhof. 

Zespół stacyjno-dworcowy Rzeszów Staroniwa wybudowany został w 1891, choć sana stacja otwarta została już w końcówce roku 1890. Murowany budynek dworca z wiatą wzniesiony został w stylu galicyjskim, i nadal zachowany jest w dobrym stanie. W budynku dworca znajduje się poczekalnia, kasy - nieczynne od 12 grudnia 2004, a także pomieszczenia techniczne zaplecza towarowego. Na stacji znajduje się także rampa, która obecnie służy jaka rampa wyładowcza dla magazynu z cementem, czasami z rampy korzysta także wojsko. Stacja jest ponadto siedzibą rzeszowskiego oddziału PKP PLK.

W 2012 roku stacja została zmodernizowana. Przebudowano układ torów oraz wybudowano całkowicie od nowa jedyny peron, który posiada wiatę, miejsca siedzące oraz elementy małej architektury jak ławki, tablice informacyjne, oświetlenie. Do peronu wybudowano także dojście od strony budynku dworcowego i ulicy Dojazd Staroniwa. Rok później rozebrano nieużywaną od dawna kładkę dla pieszych w ciągu ulicy Langiewicza.

Nowy peron w Staroniwie
Widok budynku dworca od strony torowiska...
...i ujęcie od ulicy. 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane