niedziela, 4 października 2015

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 1

Nareszcie czas na Warszawę! Miasto to jest naszą narodową, tramwajową chlubą. Sieć tramwajowa jest w tym mieście niezwykle gęsta i rozbudowana, przez co i linii mamy sporo do odwiedzenia. Na początek – „jedynka”.

Linia 1 powstała w 1905 roku, jako linia tramwaju konnego. Jej powstanie bezpośrednio wiązało się ze zmianą oznaczeń linii tramwajowych z kolorów na numerki. Linia ta zastąpiła linię białą, łączącą rogatki powązkowskie z Mokotowem.

Tramwaje konne kursowały na tej linii przez trzy lata, do 1 sierpnia 1908 roku. Wówczas oznaczenie "1" przyjęła nowo uruchomiona ósma linia tramwaju elektrycznego, która połączyła pętlę Powązki (IV Brama) trasą przez Dziką, Muranowską, Nalewki, Franciszkańską, Miodową, Krakowskie Przedmieście i pl. Trzech Krzyży z Placem Unii Lubelskiej. Linia kursowała bez zmian do 1920 roku, kiedy to wydłużono ją na południe do pętli u zbiegu ul. Puławskiej z ul. Dolną, a w 1924 do pętli Wierzbno. W 1932 roku linię wydłużono wzdłuż ul. Powązkowskiej aż do pętli Powązki (Elbląska), a w 1937 wzdłuż ul. Puławskiej na Służew. W 1939 roku dokonano modyfikacji trasy na Muranowie, gdzie linia "1" pojechała ul. Bielańską przez pl. Teatralny, zamiast ul. Miodową. Działania II wojny światowej wymogły zawieszenie linii 8 września 1939 roku.

Linia 1 została ponownie uruchomiona 4 kwietnia 1940 roku – linia kursowała jako jednokierunkowa z Powązek Wojskowych ul. Dziką, ul. Gęsią, ul. Franciszkańską i ul. Muranowską z powrotem do ul. Dzikiej na Powązki Wojskowe. Jeszcze w tym samym roku, w październiku, zmieniono charakter linii i przedłużono ją do Placu Teatralnego, zaś w listopadzie, po utworzeniu getta, skierowano ją przez pl. Bankowy i wydłużono przez pl. Mirowski, ul. Wolską i ul. Skierniewicką na Czyste. Na początku czerwca 1941 roku linię skrócono jeszcze do Powązek-IV Bramy, po czym 15 czerwca 1941 roku ją zlikwidowano, a jej trasę przejęły linie 10 i 14. Dnia 22 sierpnia 1943 roku ponownie uruchomiono "1" na trasie z pętli Młynarska przez ul. Wolską, ul. Chłodną, ul. Graniczną, ul. Marszałkowską oraz ul. Puławską na Wierzbno. Na początku 1944 roku wydłużono ją przez ul. Młynarską do pętli Wawrzyszewska. Kursowanie zawieszono w dniu wybuchu powstania warszawskiego, 1 sierpnia 1944 roku.

Po wojnie linię 1 uruchomiono 20 czerwca 1945 roku na trasie z Kawęczyńskiej-Bazyliki przez ul. Ząbkowską, ul. Targową i ul. Grochowską na Wiatraczną, była to pierwsza odbudowana linia tramwajowa – długość trasy wyniosła 5 215 metrów, obsługiwana była przez 7 pociągów. Jeszcze w tym samym roku, po uruchomieniu linii 3, "jedynkę" skierowano wzdłuż ul. Radzymińskiej do pętli Radzymińska. W 1949 roku, w związku z przekuwaniem torów na nowy rozstaw, linia 1 została zlikwidowana, uruchomiono ją ponownie 11 czerwca 1950 roku na nowej trasie z Pelcowizny przez ul. 11 Listopada i Most Śląsko-Dąbrowski na Staszica, w 1954 roku przedłużonej do pętli Koło.

Do 1959 roku linia kursowała al. Świerczewskiego, jednak po otwarciu 21 lipca 1959 roku tzw. "Trasy Starzyńskiego", czyli ciągu ulic Starzyńskiego – Most Gdański – Buczka, linię 1 skierowano przez Most Gdański i Marchlewskiego (zamiast przez Most Śląsko-Dąbrowski) i dalej własną trasą na Koło, w 1960 roku skierowano ją przez ul. Okopową, natomiast w 1963 roku wydłużono wzdłuż ul. Marywilskiej aż do tzw. starej pętli Żerań Wschodni. Bez zmian dotrwała do 17 października 1971 roku, kiedy to w związku z otwarciem nowej linii tramwajowej przez Bródno skierowano ją ul. Rembielińską i ul. Annopol na nową pętlę Żerań Wschodni.

Linia kursowała tak aż do 1998 roku, kiedy to najpierw 5 stycznia została skrócona do Annopola, zaś 5 października wydłużono ją nowo otwartą trasą tramwajową przez ul. Radiową i ul. Powstańców Śląskich na Nowe Bemowo. Następna zmiana trasy miała miejsce 2 stycznia 2006 roku, kiedy to linię 1 skierowano na nową trasę z Annopola nowym odcinkiem przez ul. Towarową i ul. Grójecką na Banacha. Dziś, z powodu remontu torowiska na Bródnie, linia kursuje tylko do przelotki tymczasowej na przystanku Budowlana, i jest obsługiwana wyłącznie nowymi, dwukierunkowymi składami z Pesy.


Przebiegi tras linii 1 (grafika za: warszawa.wikia.com)

fot. Tramwaj Wikia

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane