sobota, 14 listopada 2015

Historia polskiej komunikacji - Ikarus 556

Jednym z modeli, które ratowały sytuację autobusową w polskich miastach był Ikarus 556 z Węgier. Największych i chyba jedynym w kraju odbiorcą tego typu pojazdów była Łódź. Produkcję seryjną modelu 556 rozpoczęto w fabryce Ikarusa w 1965 roku. Pierwszy egzemplarz do Łodzi zakupiono jako próbny w roku 1969. W tym czasie autobus wyróżniał się gabarytami i nowoczesną linią nadwozia na tle ramowych konstrukcji Ikarusów 620 i Jelczy 272 MEX. W 1970 roku. zakupiono kolejnych 28 egzemplarzy. W dniu 27 stycznia 1971 roku rozpoczęto je eksploatować w ruchu pasażerskim. Z uwagi na dość duże rozmiary (jak na tamte czasy), kierowcy nazywali je "gablotami", natomiast wśród zaplecza technicznego również "Manami" - od typu silnika. Wyróżniały się kształtem i układem drzwi, z których każde posiadały inną szerokość oraz różną liczbę skrzydeł drzwiowych, jakby były wtykane w burdę na oślep, w wolne miejsca.

Autobusy te mimo nowszej konstrukcji i lepszych parametrów nie odbiegały znacząco średnią eksploatacyjną od swoich poprzedników. W obliczu jednej naprawy głównej i braku remontów kapitalnych kres ich eksploatacji przypadł na koniec lat 70. XX w. Dnia 30 czerwca 1979 roku Ikarusy 556 ostatecznie skreślono z inwentarza MPK. Po wycofaniu jeden z autobusów, a dokładnie egzemplarz o numerze taborowym 515 trafił na zajezdnię Brus jako przyszły eksponat do mającego powstać Muzeum Komunikacji. Nigdy tam nie trafił, i wraz z dwoma innymi kolegami został w latach 80. zezłomowany.

fot.: villamosok.hu/ikarusz

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane