Początek lat 90., a dokładnie rok 1992, przyniósł premierę nowego Jelcza 120M, który odświeżył nieco polski przemysł autobusowy. Prawdziwa odmiana nadeszła jednak dopiero wraz z Jelczem 120MM – dwunastometrowym, średniopodłogowym autobusem miejskim, produkowanym zaledwie przez 3 lata, od 1992 do 1995 roku, w zakładach w Jelczu-Laskowicach. Autobus powstał poprzez modernizację starego modelu PR110M, stanowiąc dalszą wersję rozwojową modelu PR110MM. Jelcze 120MM od PR110M różniły się z zewnątrz przede wszystkich kształtem i wyglądem ekspozytora przedniego (miejsce na tablice kierunkowe) oraz wykonaniem części elementów z tworzyw sztucznych, a także wielkością okna na tylnej ścianie (w PR110M zajmował on prawie połowę powierzchni ściany, podczas gdy w 120MM tylko 25%).
Autobus otrzymał silnik MAN D0826LUH o mocy maksymalnej 250 KM, oraz 4 biegową automatyczną skrzynię biegów ZF 4HP500, znaną już z Jelcza PR110MM. W roku 1993 Jelcz wprowadził autobusy Jelcz 120MM/1, które wyposażano w silnik MAN o mniejszej mocy (230 KM), jednak spełniający normy Euro-1.
Autobusy Jelcz 120MM oraz 120MM/1 w większości trafiły do MZA Warszawa, ale także do Wrocławia, Szczecina i innych miast w Polsce.
Jelcze te, podobnie jak pojazdy tylko 120M, zaczęły być wycofywane z ruchu wraz z dostawami nowych pojazdów po roku 2000. Wypierało je chociażby młodsze rodzeństwo – Jelcze M121 czy też M121MB.
![]() |
Jelcz 120MM/1 w Szczecinie (fot. SLA Klonowica) |
Brak komentarzy :
Publikowanie komentarza
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane