piątek, 6 listopada 2015

Kolejowa Nocna Szyna (KolNosz) - Część 1: Linia kolejowa 120 Bratysława - Żylina (Słowacja)

Rozpoczynam nowy cykl, który umili piątkowe wieczory wszystkim pasjonatom kolei. Przynajmniej taką mam nadzieję. W cyklu tym zajmować się będę tym samym, co w Nocnej Szynie, ale w ujęciu kolejowym. Jest to ponadto pierwszy cykl, któremu oficjalnie nadaję skrót: KolNosz

Zaczynamy na Słowacji, na trasie między Bratysławą a Żyliną. Rzecz rozchodzi się o linię kolejową 120, łączącą te właśnie miasta, mającą długość 203 kilometrów. Trasa ta znana jest także jako Považská železnica, czy Kolej Poważska. Była to pierwsza linia kolejowa w Królestwie Węgier, do dziś pozostaje jedną z najdłuższych, i bez wątpienia najważniejszą, linią kolejową na obszarze całej Słowacji.

Pierwszy pociąg konny wyruszył na nową trasę 27 września 1840 na 15-kilometrowym odcinku z Bratysławy do stacji Svätý Jur. Jakiś czas później obsługę przejęły parowozy. Linia była sukcesywnie wydłużana: w roku 1873 do Trnavy, w 1876 do Nowego Miasta nad Vagiem (Nove Mesto nad Vahom), a w roku 1878 aż po Trenčín. Do Zyliny pociągo dotarły w roku 1883.

Linia jest dwutorowa i zelektryfikowana. Sieć trakcyjną rozciągnięto na początku lat 60. XX wieku.Nna odcinku Bratislava – Púchov w trakcji płynie prąd zmienny 25 kV 50 Hz, natomiast na odcinku Púchov – Žilina pociągi są zasilane prądem stałym 3 kV. Styk dwóch systemów zasilania znajduje się w rejonie stacji Dolné Kočkovce.

Od 2002 roku trwa modernizacja tej trasy. Docelowo ma ona doprowadzić do uzyskania prędkości szlakowej na poziomie 160 km/h.





sk.wikipedia.org

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane