sobota, 21 listopada 2015

MOJE PODRÓŻE: Metro w Shenyang

O szybkiej kolei w Chinach już było. Czas na szybki środek transportu miejskiego, którego nie zdołałem przetestować w maju.

Metro w Shenyang, stolicy chińskiej prowincji Liaoning, stanowi siódmy tego typu system transportowy w Państwie Środka. Składa się z dwóch linii, posiadających jeden punkt wspólny w ścisłym centrum miasta. Metro przewozi dziennie około 600 tysięcy pasażerów, kursując co kilka minut od 5:00 do mniej więcej 22:30 wieczorem.

Linia 1, o kolorze czerwonym, kursuje na linii wschód – zachód między dzielnicami Tiexi a Dadong. Składa się z torów o długości 27,8 km i 22 stacji. Linia 2 o kolorze żółtym kursuje z północy na południe, łącząc dzielnice Shenbei i Dongling. Ma 27,4 km długości i także 22 stacje. Budowa linii 1 zaczęła się 18 listopada 2005 (właśnie minęło 10 lat!), a już w roku 2009 prowadzono pierwsze jazdy testowe. We wrześniu 2010 roku trasa ta została udostępniona podróżnym. Linię 2 zaczęto budować w rok po linii 1, dokładnie 18 listopada 2006. 19-kilometrowy odcinek z 19 stacjami otwarto 9 stycznia 2012 roku. Trwa realizacja przedłużenia linii 1 na wschód, do stacji Tanglin Park

Metro to przyjemne wagony i bezpieczne stacje. Każdy peron wyposażony jest w szklaną ścianę z drzwiami, które otwierają się wraz z drzwiami pociągów. Dzięki temu nie jest możliwe wejście pod pociąg. Najtańszy przejazd metrem to koszt zaledwie 2 RMB, co odpowiada mniej więcej kwocie 1,20 zł. Cena rośnie w zależności od odległości, jaką planujemy przejechać. Dostępu do peronów bronią, tradycyjnie, bramki. Stacje zwykle posiadają po 4 wyjścia, oznaczane literami od A do D. Informacja pasażerska jest wyraźna i czytelna, dodatkowo także w języku angielskim, dzięki czemu każdy może poczuć się komfortowo.

Interaktywna "choinka" w wagonie metra w Shenyang

Wejście do stacji metra. Wszystkie one są uniesione, dzięki czemu nie istnieje ryzyko zalania podczas deszczu. I te wszechobecne gumowe pasy, których istnienia nie rozumieją nawet sami Chińczycy...

Przed każdym wejściem stoi kolumna, informująca o orientacyjnym rozkładzie jazdy i tym, które wejście jest wyposażone w udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Plan metra

Szczegółowy rozkład jazdy

Pociąg metra na sekundy przed odjazem

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane