środa, 4 listopada 2015

"Nocna szyna" Odcinek 118: Praga, linia 11

Linia 11 uruchomiona została 6 maja 1908 na trasie dotychczasowego tramwaju F (nazwa od Flory), i kursowała wówczas na trasie:

Bubeneč, Nádraží v Brusce - Čechova třída (Letenská) - Belcrediho třída (tř.M.Horákové) - Lanová dráha (křižovatka u Štefánikova mostu)- Josefské nám. (Nám.Republiky)- Prašná brána - Na Můstku - Václavské nám. - Museum - U Flory - Olšanské hřbitovy - Vinohradské hřbitovy - Strašnice.

W roku 1909 linia 11 zaczęła dojeżdżać do Střešovic. Końcówki po północcnej stronie linia wymieniała jeszcze kilka razy, aż do roku 1931, kiedy to kończyła na krańcu Staré Dejvice. Od roku 1935 trasa na południu została wydłuzona do Průběžná. W czasie II wojny światowej "jedenastka" kursowała na trasie Vozovna Vokovice - Olšanské hřbitovy. 

W roku 1947 powróciła na kraniec Průběžná, ale nie na długo, bo w roku 1952 wysłano ją na pętlę Černokostelecká. Potem przedłużono jej trasę aż do Divoká Šárka na północy. Taka trasa utrzymała się z grubsza do roku 1978, kiedy to linia 11 skierowana została na całkiem nową trasę: Vápenka - Ohrada - Strojimport (Želivského) - Flora - Museum - Tylovo nám. - nám. Míru - Minská (Čechovo nám.). W roku 1980 kursowała już między Ústřední dílny DP a Placem Kubańskim. W roku 1983 linia 11 trafiła na Spořilov. Od tego czasu trwała cykliczna żonglerka. Linia dojeżdżała raz dalej, raz bliżej, bo obu jej krańcach zmieniając pętle końcowe niemal co chwilę.

Ostatecznie linia zatrzymała się na trasie Černokostelecká - Spořilov, po czym w roku 2012 skrócono ją do pętli Olšanské hřbitovy. Latem 2013 roku linia 11 trafiła na Spojovaci i pozostaje tam do dziś.





Fot. Krokodyl CC-BY 3.0 (cs.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane