środa, 18 listopada 2015

"Nocna szyna" Odcinek 120: Praga, linia 14

Podobnie jak w przypadku „trzynastki”, linia 14 funkcjonowała od roku 1908 jako część trasy lokalnej Praga - Libeň – Vysočany. Linią 14 był początkowo nzywany odcinek VYSOČANY, Nová Balabinka - VYSOČANY, Českomoravská, natomiast na odcinku LIBEŇ, Palmovka - LIBEŇ, Libušák kursowały składy oznaczane jako „14 odbočka“. W roku 1910 linia docierała na Anděl.

W roku 1913 linia 14 kursowała na trasie Libeň, Vychovatelna - Libušák - Palmovka - Karlín, Poděbradova ulice - Divadlo Varieté - Florenc - Dlažební ul. - Václavské nám. - Myslíkova ul. - Palackého most - Plzeňská třída – Santoška. Od roku 1914 wydłużono ją do Košíře. Rok 1924 przyniósł wydłużenie na północ, do Kobylisów. Taka trasa utrzymała się do zmiany w roku 1930, kiedy to linia ponownie trafiła na kraniec U Santošky. Od 1932 roku „czternastka“ zaczęła kursować na Kačerov, i tak na prawdę, nie licząc drobnych korekt, dopiero w roku 1972 po raz kolejny zmieniła marszrutę. W roku 1972 linia 14 trafiła na trasę PKOJF (Výstaviště) - Dopravní podniky (Vltavská) - nádr. Střed (Masarykovo nádr.) - Jindřišská - Václavské nám. - Karlovo nám. - Anděl – Lihovar, a w roku 1973 została wydłużona do Radlic. W roku 1977 ponownie trafiła do krańca Střelničná, natomiast w roku 1980 wydłużono ją do pętli przy zajezdni Kobylisy.

Całkiem nową trasę linia 14 uzyskała w roku 1985, a mianowicie kursować zaczęła wówczas między Olšanské hřbitovy i Černokostelecká. W roku 1987 skierowana została na Nádraží Hostivař, a w roku 1990 skończył się strasznicki epizod „czternastki“. Powróciła ona bowiem do relacji Vozovna Kobylisy Sídliště Barrandov. Od roku 2012 linia kursuje z pętli Sídliště Barrandov do Ortenovo náměstí, gdzie zmienia numer i jedzie jako linia 24 do Kubáňské náměstí.











fot. Honza Groh (CC BY-SA 3.0, cs.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane