piątek, 27 listopada 2015

POZNAŃ: fizyczna likwidacja linii kolejowej Rokietnica - Międzychód

Wkrótce do historii, w dosłownym znaczeniu tego słowa, przejdzie linia kolejowa 363 na odcinku Rokietnica – Międzychód. Od lat nie jest tam prowadzony żaden ruch pociągów (kursy pasażerskie zlikwidowano w 1999 roku), niedługo później przejechał tamtędy ostatni skład towarowy. Od 10 lat trasa jest nieprzejezdna. 24 października 2011 roku linia ta została przekazana do PKP SA. Tym samym linia została zdjęta ze stanu Polskich Linii Kolejowych i przestała być utrzymywana.

Zgodę na rozbiórkę wydała we wrześniu ówczesna minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak na wniosek właściciela linii, czyli PKP SA. Trwa przygotowanie procedury rozbiórkowej. Plany likwidacyjne budzą jednak sprzeciw lokalnych samorządów. Jest to bowiem najkrótsza trasa kolejowa łącząca Poznań i Gorzów Wielkopolski. Według burmistrza Międzychodu powinno się raczej stworzyć warunki do rewitalizacji tej trasy. Do protestu dołączył się także Urząd Miejski w Pniewach.

Trasa ta nigdy nie była atrakcyjna, przynajmniej jeśli chodzi o czas przejazdu. W rozkładzie jazdy 1999/2000 uruchamiano tam jedynie dwie pary pociągów relacji Poznań Główny – Międzychód. Dystans 83 kilometrów pokonywały one w czasie ponad 2 godzin. W czasach, kiedy trasą tą kursowały także składy Poznań – Gorzów, czyli chociażby w roku 1992, czas przejazdu był dłuższy niż w przypadku połączeń przez Krzyż, i wynosił 3 godziny 40 minut. Trudno zatem dziwić się, że linia umarła śmiercią naturalną. Dlaczego jednak, w obliczu wielu nowych możliwości, nie dałoby się stworzyć nowoczesnego, szybkiego połączenia z wykorzystaniem tej, bądź co bądź najkrótszej, trasy między stolicą Wielkopolski a Ziemią Lubuską?

miedzychod.naszemiasto.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane