niedziela, 1 listopada 2015

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 10

Linia tramwajowa numer 10 została uruchomiona 9 listopada 1909 roku jako wspomagająca linię 9 na trasie z Młynarskiej przez Chłodną, Żelazną, Leszno, Bielańską i Krakowskie Przedmieście na Plac Trzech Krzyży. Linia zawieszana była co roku na okres letni, aż do likwidacji wiosną 1915 roku. Jeszcze raz przywrócono ją 26 grudnia 1919 roku na tej samej trasie, jednak znów zlikwidowano ją w kwietniu 1920 roku. Po 1921 roku „dziesiątka” kursowała już tylko jako linia nocna.

Ponownie uruchomiono ją linię zwykłą dopiero 15 czerwca 1941 roku w wyniku podziału linii 1, na trasie z Powązek-IV Bramy przez Dziką, Nalewki, Krakowskie Przedmieście i Aleje Ujazdowskie na Plac Zbawiciela. W tym samym roku wydłużono ją do Cmentarza Wojskowego oraz przeniesiono na Okopową i Złotą w związku z wycofaniem kursów tranzytowych przez getto. W 1942 roku wydłużono ją na Rakowiecką, jednak w 1943 roku powrócono do starej trasy, która jedynie z niewielką korektą funkcjonowała do wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie linię 10 uruchomiono 17 listopada 1945 roku na trasie z Placu Starynkiewicza na Plac Zbawiciela, a po odgruzowaniu torów na Towarowej przedłużono ją na Młynarską. Następnie, w związku z przekuwaniem torów z rozstawu 1525 mm na 1435 mm stopniowo zmieniano trasę aż do likwidacji linii 29 sierpnia 1947 roku w wyniku jej połączenia z linią 21. Ponownie ruszyła na trasę 16 września 1947 roku na trasie ze Staszica przez Towarową, Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego, Nowowiejską i Marszałkowską na Plac Unii Lubelskiej. Tą trasę wydłużono jeszcze w 1947 roku na Wierzbno, w 1949 roku na Wilanowską, a w 1950 roku na Cmentarz Wolski. W międzyczasie skierowano ją na nowo wybudowane torowisko w al. Świerczewskiego. W 1956 roku skorygowano jej trasę na Mokotowie, przenosząc z Nowowiejskiej na Rakowiecką, a w 1963 roku z al. Świerczewskiego na ul. Kasprzaka, gdzie otwarto nową drogę wschód–zachód, idącą w ciągu ulic Kasprzaka – Prosta – Świętokrzyska. Jednak w związku i protestami mieszkańców i kolejnymi przebudowami i otwarciami nowych torowisk w ciągu kilku lat kilkakrotnie zmieniła trasę, aby ostatecznie ustalić się w 1967 roku na trasie z Cmentarza Wolskiego przez Wolską, al. Rewolucji Październikowej, Kasprzaka, Marchlewskiego, al. Niepodległości i Komarowa na Służewiec.

Trasa ta utrzymała się aż do 1990 roku, kiedy w związku z budową wiaduktów na al. Rewolucji Październikowej (obecnie al. Prymasa Tysiąclecia) skierowano ją na Skierniewicką. 1 sierpnia 1992 roku przedłużono ją natomiast wzdłuż nowo otwartego odcinka na Osiedle Górczewska. Na takiej trasie kursowała do 9 lutego 2008 roku, kiedy skrócono ją do Woronicza. Kolejne zmiany miały miejsce 31 sierpnia 2009, kiedy po likwidacji linii 19 skierowano ją na Nowowiejską i Puławską do pętli Wilanowska, oraz 19 września, w wyniku zamiany krańców z linią 36, do pętli Wyścigi. W 2010 roku w związku z budową metra linię 10 skierowano przez al. Jana Pawła II i ul. Wolską, jednak po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, 1 października 2014 roku wróciła ona na dawną trasę przez ul. Kasprzaka i ul. Prostą.






oprac. Mikiopole3 (CCA-SA 2.5)
fot. Barłomiej Dąbal (warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane