sobota, 5 grudnia 2015

Historia polskiej komunikacji - lokomotywa spalinowa FAUR LDE1300 (SP32)

Końcem lat 80. brakowało nowych spalinówek do obsługi ruchu osobowego i lekkiego towarowego na licznych niezelektryfikowanych trasach w Polsce. PKP zainteresowało się rumuńskimi pojazdami, w wyniku czego powstały lokomotywy FAUR LDE1300, produkowana w rumuńskich zakładach FAUR w Bukareszcie, na sieci PKP oznaczona jako SP32, z przeznaczeniem do obsługi przede wszystkim pociągów osobowych i pospiesznych właśnie.

Lokomotywy tej serii dostarczano w latach 1985-1991. Pierwsze dwa prototypowe egzemplarze testowe oznaczone jako SP49 wyposażono w sterowanie wielokrotne. Po szeregu zmian konstrukcyjnych (obejmujących także rezygnację ze sterowania wielokrotnego) podpisano kontrakt na dostawę tych lokomotyw. Pojazdy skonstruowane na zamówienie PKP cechowały się stosunkowo nowoczesną konstrukcją (prądnica prądu przemiennego, hamulec elektrodynamiczny), ale także dużą awaryjnością, więc kontrakt obejmujący na dostawę 200 lokomotyw został ostatecznie ograniczony do 150 sztuk. W latach 2004-2005 podstawowe wersje lokomotyw FAUR LDE1300 zostały sprzedane przez PKP Cargo spółce Kolmex Polska celem modernizacji w zakładach Interlok Piła. Do modernizacji jednak nie doszło i większość lokomotyw została skreślona z inwentarza. Do 2011 roku w wersji podstawowej pozostawała czynna jedynie lokomotywa SP32-120 (ostatnia naprawa rewizyjna wykonana w ZNTK Poznań 18 maja 2004 roku), stacjonująca w Porcie Miejskim Wrocław w latach 2008-2009.

W latach 2000-2003 przeprowadzono modernizację niektórych lokomotyw w zakładach Interlok Piła. 5 z nich otrzymało silniki MTU 12V396TC12, o takiej samej mocy jak silnik oryginalny. Następnych 10 lokomotyw przeszło bardziej gruntowną modernizację, z wymianą silnika na jednostkę firmy MTU 12V396TC14 o większej mocy. Zamontowano także ergonomiczne pulpity, układy diagnostyki pokładowej i stacjonarnej, instalację gaśniczą oraz reflektory halogenowe. Lokomotywy te wyróżniono numerami inwentarzowymi od 201 wzwyż.
fot. Yusek (CC BY-SA 3.0, nonsensopedia.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane