wtorek, 15 grudnia 2015

"Tam pociągiem nie dojedziesz" Odcinek 52: Krosno Odrzańskie

26 czerwca 1870 Märkisch-Posener Eisenbahn-Gesellschaft uruchomiło linie kolejową, która stała się bezpośrednim połączeniem Poznania z Chociebużem. Do końca XIX wieku na trasie został zbudowany drugi tor. Po zajęciu Polski przez Niemców podczas II wojny światowej znaczenie szlaku znacznie się zwiększyło.W latach 1944/1945 szlak przemierzały długodystansowe pociągi z Królewca do Lipska i z Halle do Olsztyna.

W 1945 roku ustalono nową granicy polsko-niemieckiej na Odrze i Nysie. Od tego czasu cała trasa poza krótkim odcinkiem w Guben znajduje się na terytorium Polski i jest zarządzana przez Polskie Koleje Państwowe. Aby przyspieszyć rozwój Gubina zbudowano nową stację na północ od miasta.

6 października 2002 roku linią przejechał ostatni pociąg pasażerski. Od tego czasu od Czerwieńska do granicy kursują tylko pociągi towarowe. W 2006 podczas Międzynarodowych Wschodniobrandenburskich Rozmów Transportowych, których głównym tematem były perspektywy połączenia kolejowego między Berlinem a Zieloną Górą debatowano na temat wznowienia połączeń do Guben.

Na 67. kilometrze linii 358, niespełna 30 kilometrów od granicy polsko-niemieckiej, znajduje się stacja Krosno Odrzańskie, oddana do użytku 26 czerwca 1870 roku, wraz z całą linią, wówczas z Babimostu do Guben. Od 13 lat na trasie tej nie prowadzi się planowego ruchu pociągów pasażerskich, a jedynie towarowy. Stacja składa się z 2 peronów i w sumie 3 krawędzi peronowych. Na stacji istniało, obecnie zasypane, przejście podziemne, a peron zadaszony był wiatą. Ruchem na stacji sterowały przez lata semafory kształtowe, zastąpione świetlnymi latem 2006 roku. Po północnej stronie torów wznosi się do dziś strzelisty, sporych rozmiarów budynek dworcowy z czerwonej cegły, typowy dla poniemieckich stacji kolejowych.

Dworzec w Krośnie Odrzańskim (fot. Mohylek, GFDL, pl.wikipedia.org)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane