W 1945 roku ustalono nową granicy polsko-niemieckiej na Odrze i Nysie. Od tego czasu cała trasa poza krótkim odcinkiem w Guben znajduje się na terytorium Polski i jest zarządzana przez Polskie Koleje Państwowe. Aby przyspieszyć rozwój Gubina zbudowano nową stację na północ od miasta.
6 października 2002 roku linią przejechał ostatni pociąg pasażerski. Od tego czasu od Czerwieńska do granicy kursują tylko pociągi towarowe. W 2006 podczas Międzynarodowych Wschodniobrandenburskich Rozmów Transportowych, których głównym tematem były perspektywy połączenia kolejowego między Berlinem a Zieloną Górą debatowano na temat wznowienia połączeń do Guben.
Na 67. kilometrze linii 358, niespełna 30 kilometrów od granicy polsko-niemieckiej, znajduje się stacja Krosno Odrzańskie, oddana do użytku 26 czerwca 1870 roku, wraz z całą linią, wówczas z Babimostu do Guben. Od 13 lat na trasie tej nie prowadzi się planowego ruchu pociągów pasażerskich, a jedynie towarowy. Stacja składa się z 2 peronów i w sumie 3 krawędzi peronowych. Na stacji istniało, obecnie zasypane, przejście podziemne, a peron zadaszony był wiatą. Ruchem na stacji sterowały przez lata semafory kształtowe, zastąpione świetlnymi latem 2006 roku. Po północnej stronie torów wznosi się do dziś strzelisty, sporych rozmiarów budynek dworcowy z czerwonej cegły, typowy dla poniemieckich stacji kolejowych.
![]() |
Dworzec w Krośnie Odrzańskim (fot. Mohylek, GFDL, pl.wikipedia.org) |
Brak komentarzy :
Prześlij komentarz
Anonimowe komentarze nie będą akceptowane