niedziela, 6 grudnia 2015

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 18

Linię 18 uruchomiono 23 maja 1908 roku jako trzecią linię tramwaju elektrycznego, kursowała ona ze Stalowej przez Wileńską, Most Kierbedzia, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat i Marszałkowską na plac Unii Lubelskiej. Przez lata nie przechodziła większych zmian w trasie, co najwyżej drobne korekty trasy na Stalowej, wobec czego na takiej samej trasie dotrwała do 1939 roku, czyli do wybuchu wybuchu II wojny światowej.

Podczas okupacji "osiemnastkę" przywrócono do kursowania 18 kwietnia 1940 roku na trasie z Placu Żelaznej Bramy przez Królewską, Marszałkowską, Śniadeckich, Nowowiejską i Filtrową na plac Narutowicza. Linia ani razu nie zmieniła swojej trasy aż do 1944 roku, do momentu wybuchu powstania warszawskiego. Linię 18 uruchomiono ponownie 3 marca 1946 roku na trasie z okresu okupacji (Plac Żelaznej Bramy – Plac Narutowicza), w 1947 roku skrócono ją do Placu Zbawiciela w związku z przekuwaniem torów na nawy prześwit. Zlikwidowano ją w 1948 roku z powodu przystąpienia do tej operacji na ul. Marszałkowskiej.

"Osiemnastka" wróciła na tory 22 lipca 1949 roku, kiedy to przy okazji otwarcia nowo wybudowanej Trasy W-Z otwarto linię łączącą Dworzec Wschodni przez Targową, al. Świerczewskiego, Most Śląsko-Dąbrowski, Marszałkowską i Puławską na Wierzbno. Trasa przez długi czas nie ulegała zmianie, w 1955 wydłużono ją wzdłuż Woronicza na pętlę Woronicza, a w 1961 dalej na Służewiec. W 1964 roku, w wyniku zamiany tras z linią 13 skierowano ją przez al. Zieleniecką i Most Poniatowskiego, zaś w 1967 roku wydłużono ją do pętli Kawęczyńska-Bazylika. Ostateczna zmiana miała miejsce 12 października 1969 roku, kiedy to "osiemnastkę" skierowano z Żerania FSO przez Stalingradzką, Most Gdański i Nowotki, następnie dawną trasą w kierunku Służewca. Z nielicznymi zmianami spowodowanymi remontami linia ta na tej trasie dotrwała do dzisiaj.

W związku z budową stacji metra Dworzec Wileński w październiku 2011 roku linia 18 została skierowana na trasę przez Most Śląsko-Dąbrowski (zastępując przeniesioną na Most Gdański linię 4). Dnia 25 października 2014 roku, po przywróceniu ruchu tramwajowego na Targowej, linia 18 wróciła na dawną trasę przez Most Gdański.






fot. Mikiapole3 (CC BY-SA 3.0, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane