niedziela, 13 grudnia 2015

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 20

Linia oznaczona numerem 20 powstała pierwszy raz dopiero 15 sierpnia 1946 roku, śladem przedwojennej linii tramwajowej B. Początkowo połączyła Osadę Górce z Młynarską, jednak po kilku tygodniach przedłużono ją do pętli Boernerowo jeszcze wzdłuż ul. Radiowej. W 1947 roku tramwaje skierowano na Woli do nowej pętli Staszica. W 1950 roku, oficjalnie z powodu budowy kanalizacji, a praktycznie z powodu budowy lotniska wojskowego na Bemowie, przebudowano trasę i skierowano ją nowym, nadal jednotorowym torowiskiem wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i Kaliskiego na Boernerowo. W 1954 roku linię przedłużono wzdłuż ul. Towarowej i ul. Grójeckiej na Plac Narutowicza, a w 1962 roku na Banacha.

Linia 20 bez zmian kursowała kolejnych kilkanaście lat, aż w 1982 roku testowo podzielono ją na dwie oddzielne linie – odcinek na Boernerowo zaczęła obsługiwać nowa linia 20-bis, "dwudziestkę" skrócono zaś do trasy z Koła na Banacha. Pomysł ten spotkał się z licznymi protestami mieszkańców, w związku z czym po kilku miesiącach obie linie znowu połączono w jedną . Kolejne lata linia przetrwała bez zmian. W 2006 roku, w ramach optymalizacji tras skrócono bieg "dwudziestki" do Placu Narutowicza, a w 2007 roku do Koła, dzięki czemu linia obsługiwała jedynie jednotorowy odcinek między Boernerowem a Kołem.

Linię zawieszono 1 września 2008 roku w związku z budową Trasy S8 Powązki-Konotopa, przy okazji rozpoczęto prace nad wybudowaniem drugiego toru wzdłuż ulicy Dywizjonu 303. Według planów z 2010 roku linia 20 miała juz nie wrócić na tory, a zamiast niej wiosną 2011 roku na Boernerowo wydłużoną trasą miała pojechać linia 13. Ostatecznie jednak, w internetowym głosowaniu, pasażerowie wybrali „dwudziestkę“ i to ona pojawiła się 30 kwietnia 2011 na trasie Boernerowo – Kawęczyńska-Bazylika.

Linia 20 przez lata była jedyną warszawską linią tramwajową, która w obu kierunkach poruszała się jednotorem. Odcinek jednotorowy początkowo prowadził od przystanku Koło do Boernerowa, w 2011 roku skrócono ten odcinek jedynie do ul. Kaliskiego. Na trasie znajdowały się trzy mijanki: Górce, Groty i Stare Bemowo. Mijanki te, podczas modernizacji trasy tramwajowej na Boernerowo w latach 2008-2011, zostały zdemontowane. Do dzisiaj jednotorowy odcinek z mijankami zachował się jedynie na ul. Kaliskiego.

W związku z budową stacji metra Dworzec Wileński linia od 1 października 2011 roku została skierowana przez ul. Jagiellońską do pętli Żerań FSO. Po zakończeniu budowy centralnego odcinka drugiej linii metra linię pozostawiono na niezmienionej trasie.


fot. Mikiapole3 (CC BY-SA 2.5, warszawa.wikia.com)

"Dwudziestka" na Starym Bemowie (fot. Mikiapole3, CC BY-SA 3.0, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane