niedziela, 20 grudnia 2015

Tramwaje w Polsce - Warszawa, linia 21

Linię 21 uruchomiono po raz pierwszy 23 kwietnia 1910 roku jako letni wariant linii tramwajowej 2. Łączyła ona wówczas Plac Muranowski przez Nalewki, Gęsią, Dziką, Dzielną, Karmelicką, Leszno, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, Graniczną, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie i Bagatelę z Placem Unii Lubelskiej. Kursowała co roku do jesieni, po raz ostatni wyjechała na tory w 1918 roku.

Na nowej trasie pojawiła się 28 września 1924 roku, połączyła wtedy Pelcowiznę przez Wysockiego, Odrowąża, 11 Listopada, Wileńską, Zygmuntowską i Krakowskie Przedmieście z Placem Teatralnym. Po połączeniu z linią 23 w 1928 roku wydłużono jej bieg przez pl. Mirowski, Chłodną i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Na takiej trasie, jedynie z dwoma niewielkimi korektami, dotrwała do 1939 roku. Podczas okupacji kursowała na trasie pomiędzy Młynarską a Placem Mirowskim. Wraz z odgruzowywaniem kolejnych odcinków systematycznie ją wydłużano, aż w 1940 roku kursowała na trasie z Cmentarza Wolskiego na Plac Żelaznej Bramy. W 1942 roku wydłużono ją wzdłuż dawnej trasy do pętli Odrowąża, a na początku 1944 roku podzielono na dwie linie: 6 i 21. Na takiej trasie dotrwała do wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie linia wróciła 15 grudnia 1946 roku na wyremontowanej trasie z Cmentarza Wolskiego przez Wolską na Młynarską, z czasem tę trasę wydłużono ponownie do Placu Żelaznej Bramy. W związku z przekuwaniem torów na nowy prześwit 1435 mm zlikwidowano ją 21 czerwca 1948 roku na dwa miesiące. 22 sierpnia 1948 roku przywrócono ją na trasie z Cmentarza Wolskiego przez Wolską, Leszno i Żelazną na Plac Starynkiewicza. W 1950 roku została zlikwidowana.

Na nowo linia 21 zaczęła kursować 22 lipca 1953 roku, na nowej trasie do pętli Żerań FSO. Kursowała wówczas stamtąd do pętli ZOO. Trasa nie krzyżowała się praktycznie z żadną inną linią tramwajową, wobec czego w 1961 roku, w związku z licznymi postulatami pasażerów, wydłużono jej bieg wzdłuż Targowej, Zamoyskiego i Grochowskiej na Wiatraczną. Kolejna większa korekta miała miejsce dopiero w 1985 roku, gdy wydłużono ją na Gocławek. W roku 1995 znów zaczęła kończyć na Rondzie Wiatraczna. Ostatnia zmiana miała miejsce 5 kwietnia 2008 roku, kiedy przejęła ona fragment trasy linii 25 i pojechała wzdłuż al. Zielenieckiej i Alej Jerozolimskich na Plac Narutowicza. Tak kursowała do 19 września 2009 roku, kiedy połączono ją z linią 22 i zlikwidowano.





fot. Mikiapole3 (CC-BY SA 2.5, warszawa.wikia.com)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane