czwartek, 14 stycznia 2016

Centrum Zrównoważonego Transportu z pomysłem na uzdrowienie kolei regionalnej

Kolej w wielu regionach Polski obecnie nie jest w stanie zaproponować atrakcyjnej dla pasażerów oferty. Mimo wysokich dotacji, dochodzących do poziomu Niemiec czy Austrii, pasażer nie otrzymuje dostępu do usług będących standardem w tych krajak, a także w Czechach czy nawet na Węgrzech. Pociągów kursuje za mało, nie ma mowy o takcie, niejednokrotnie pojedyncze odjazdy kompletnie nie licują z realnymi potrzebami pasażerów. W wielu wypadkach kolei w ogóle nie da się użyć do codziennych podróży.

Centrum Zrównoważonego Transportu przygotowało dla 8 polskich województw, gdzie oferta kolei regionalnej pozostaje niezadowalająca, plan, zakładający zwiększenie udziału kolei w codziennym transporcie ludności przy jednoczesnym braku lub bardzo nieznacznym wzroście dopłaty z budżetu województwa.

Plan polega na:
  • zmniejszeniu ilości zaangażowanego taboru do faktycznie potrzebnej przy efektywnym wykorzystaniu – oszczędności z tytułu kosztów eksploatacyjnych i serwisowych,
  • maksymalne wykorzystanie taboru dzięki wahadłowym i cyklicznym obiegom całodziennym.
Zmiany te mogą wpłynąć na zwiększenie liczy pociągów nawet o kilkadziesiąt procent w stosunku do obecnego kształtu połączeń. Dodatkowe kursy obciążone będą jedynie kosztami zmiennymi, a więc wydatkami na paliwo oraz dostęp do sieci kolejowej, jednak znajdą one pokrycie z wpływów biletowych od pasażerów, którzy będą nimi podróżować. Jaki pokazują liczne polskie przykłady, regularne kursowanie pociągów przyczynia się do wzrostu potoków pasażerskich nawet kilkukrotnie, przez co wpływy, nawet z tańszych biletów, gwałtownie rosną. Kolej staje się opłacalna i wszyscy są zadowoleni.

Szczegółowy plan dotyczy województw: podkarpackiego, śląskiego, dolnośląskiego, świętokrzyskiego, podlaskiego, łódzkiego, warmińsk0-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Założenia finansowe można prześledzić na poniższej grafice:

mat. CZT


Pod TYM LINKIEM można natomiast zapoznać się ze szczegółami dotyczącymi poszczególnych województw, w tym z planem szczegółowych rozkładów jazdy na rok 2016/2017 w tych województwach. Można tam także podpisać petycję w tej sprawie dla każdego z województw.

Kolej na dobrą kolej!

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane