poniedziałek, 11 stycznia 2016

"Czy wiesz, że...?" - doświadczalny tor pod Żmigrodem

Tor doświadczalny Instytutu Kolejnictwa pod Żmigrodem to unikatowa w Polsce instalacja infrastrukturalna, służąca testom taboru i rozmaitych materiałów używanych do budowy torowisk. Obiekt jest zarządzany przez Instytut Kolejnictwa i jego jednostkę – Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego. Część toru doświadczalnego zajmują laboratoria Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Tor znajduje się w odległości ok. 40 km na północ od Wrocławia, na terenie gminy Żmigród, pomiędzy wsiami Bychowo, Węglewo (w pobliżu tej miejscowości znajduje się zakładowa stacja i centrala Instytutu), Kliszkowice Małe, Łapczyce, Barkówko i Karnice. Ma kształt eliptycznej pętli, która zajmuje powierzchnię 49 ha. Jest on obiektem autonomicznym, żadna z jego części nie jest wykorzystywana w celach transportowych. Dostęp do toru z sieci kolejowej zapewnia łącznica prowadząca do stacji Żmigród. Przez tor pod Żmigrodem przewijają się wszystkie składy, które mają zostać w Polsce dopuszczone do ruchu.

Budowę toru rozpoczęto w latach 80. XX wieku, a do użytku został on oddany w 1996. W pierwotnych zamiarach była to pierwsza część inwestycji, której kontynuacją miała być budowa większej pętli o długości około 40 km, przeznaczonej przede wszystkim do testów taboru kolejowego. Tor ten nie został jednak zrealizowany. W połowie listopada 2015 zapowiedziano rozbudowę toru przy wykorzystaniu środków unijnych. Inwestycja obejmująca przystosowanie obiektu do testów systemów sterowania ruchem, zwłaszcza sygnalizacji kabinowej, a także pojazdów zasilanych napięciem innym niż 3 kV DC, przykładowo 25 kV AC, ma potrwać kilka miesięcy/

Pętla toru ma długość 7725 metrów, zbudowana jest z odcinków prostych i łuków o promieniach 600, 700, 800 i 900 metrów. Najdłuższa prosta ma długość 1314 metrów, można na niej uzyskać prędkość 160 km/h. Tor ten miał służyć głównie do testowania różnych rodzajów nawierzchni, dlatego podzielono go na odcinki, na których zastosowano różne typy podłoży torowych, konstrukcje przytwierdzeń i innych elementów składowych nawierzchni.

mat Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego

mat. Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane