sobota, 16 stycznia 2016

Historia polskiej komunikacji - elektryczne Melexy

Starówki, rynki, pola golfowe, lotniska i wiele, wiele innych miejsc to tereny w znacznym stopniu zawładnięte przez niewielkie, elektryczne pojazdy zwane popularnie "meleksami". Na świecie produkuje je wiele firm, ale w Polsce najbardziej znane są te rodzimej produkcji, powstające w Mielcu na Podkarpaciu.

Historia polskich meleksów sięga roku 1971, kiedy to po raz pierwszy zaprezentowano mały, elektryczny samochodzik. Pojazdy te były początkowo produkowane jedynie w wersji wózków golfowych przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Mielec". W 1993 roku, w wyniku podziału i prywatyzacji tego przedsiębiorstwa, Melex zaczął funkcjonować jako osobne przedsiębiorstwo. 1 września 2003 roku przedsiębiorstwo to zostało kupione przez Andrzeja i Dorotę Tyszkiewiczów i zaczęło funkcjonować jako spółka jawna "Melex A&D Tyszkiewicz".

Współcześnie pojazdy o tej nazwie są produkowane w kilkunastu odmianach o różnym przeznaczeniu użytkowym. Melex jest dostępny w kategorii pasażerskiej, bagażowej i specjalnej.
Melex jest zastrzeżonym znakiem towarowym. W dwóch wersjach graficznych został zastrzeżony jeszcze przez Wytwórnię Sprzętu Komunikacyjnego "PZL-Mielec". W jednej przez spółkę "Melex A&D Tyszkiewicz". Ponadto spółka ta zastrzegła "Melex" jako znak słowny. Określenie to w Polsce jest na tyle popularne, że także wózki innych producentów zwykło nazywać się właśnie "meleksami". Do dziś nowe egzemplarze wykorzystywane są w wielu działalnościach. Od Bałtyku do Tatr spotkać je można w miastach, na trasach turystycznych, w ogrodach zoologicznych, centrach handlowych, na lotniskach, dworcach, w zakładach produkcyjnych czy parkach narodowych. Są ekologiczne i ciche, dzięki czemu zyskują uznanie, a linia nadwozia ulega systematycznym unowocześnieniom, przez co polskie Melexy nadążają za zmieniającymi się realiami. 

fot.: www.melex.com.pl

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane