sobota, 23 stycznia 2016

Historia polskiej komunikacji - koncepcyjny FSM Beskid 106

Jako ostatni w historii polskiej motoryzacji, w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL w Bielsku-Białej powstał koncepcyjny, jednobryłowy samochód PSM Beskid 106. Łącznie zbudowano 7 egzemplarzy tego modelu w czterech wersjach.

Prace rozpoczął w 1981 roku zespół projektantów pod kierownictwem inż. Wiesława Wiatraka.
Projekt nadwozia opracował Krzysztof Meisner z ASP w Warszawie. W 1982 roku były gotowe plany konstrukcyjne auta oraz rozpoczęto budowę pierwszego prototypu, który został zaprezentowany w 1983 roku.

Karoseria odznaczała się bardzo niskim współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym, który powodował, że Beskid z założenia miał zużywać 3,9 l paliwa na 100 km przy prędkości 90 km/h.

W 1987 roku opracowano wersję modelu Beskid o długości 3,5 m z silnikiem z Polskiego Fiata 126 Bis. W 1991 roku powstała makieta teoretycznej produkcyjnej wersji samochodu, częściowo zunifikowana pod względem wyglądu zewnętrznego z Cinquecento. Przy jej opracowaniu konstruktorzy z ośrodka BOSMAL i plastycy z krakowskiej ASP skupili się głównie na dopracowaniu wnętrza pojazdu. W latach 80. nawiązano współpracę z FSO. Planowano wówczas wykorzystanie w Beskidzie elementów podwozia i silników modelu FSO Wars.

Z przyczyn ekonomiczno-politycznych nigdy nie rozpoczęto seryjnej produkcji. Powstało 7 prototypów tego samochodu, z czego 1 został rozbity w próbie zderzeniowej. Po 1989 roku władze nakazały zniszczenie prototypów, na szczęście jednak inżynierowie nie wykonali polecenia. Beskida można dziś oglądać w Muzeum Motoryzacji w Warszawie (egzemplarz w kolorze żółtym), Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie (2 egzemplarze, w kolorze białym i zielonym), na Politechnice Opolskiej (egz. w kolorze białym), w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie (egz. w kolorze zielonym) oraz w zakładowym muzeum ośrodka BOSMAL w Bielsku-Białej (egz. w kolorze kremowym). Dokumentacja została zniszczona. Beskid przegrał z licencją na Cinqecento...

Beskid 106 (culture.pl) 

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane