piątek, 29 stycznia 2016

Kolejowa Nocna Szyna (Kolnosz) - Część 13: linia kolejowa 309 Kłodzko Nowe - Kudowa Zdrój (Polska)

Linia kolejowa 309 to jedna z najpiękniejszych linii tak na Dolnym Śląsku, jak i w całej Polsce. Ma ona 40 kilometrów długości i obfituje w piękne widoki, jak chociażby słynny wiadukt w Lewinie Kłodzkim.

Linia ta była od początku jedną z najważniejszych inwestycji w Kotlinie Kłodzkiej  Prace przy jej budowie rozpoczęły w roku 1886 i ze względu na trudne warunki terenowe trwały blisko 20 lat. Odcinek Kłodzko Nowe - Szczytna uruchomiono 15 grudnia 1890. Następnie 1 grudnia 1902 otwarto odcinek do Dusznik. Do Kudowy-Zdroju kolej dotarła 10 lipca 1905 roku. Do czasu zakończenia obsługi linii przez parowozy, na stacji Lewin Kłodzki odbywało się nawadnianie parowozów, uwarunkowane przez małą wydajność ujęcia wody w Kudowie. Połączenie z Czechosłowacją, na trasie Kudowa - Nachod, istniało bardzo krótko, latach 1945-1948. Władze PRL nie zdecydowały się uruchomić tam kursów pasażerskich, przez co rozebrano linię. Mimo tego linia do Kudowy cieszyła się dużym zainteresowaniem. Kursowało tam wiele pociągów pospiesznych z całego kraju, a także pociągi lokalne. W roku 1998, wskutek zerwania mostu na Bystrzycy Dusznickiej, na blisko 2 lata przerwana została kolejowa łączność Kudowy z resztą świata.

Brak inwestycji w linie i jej pogarszający się stan spowodował, że po roku 2000 czas przejazdu przestał być atrakcyjny, co wiązało się z likwidowaniem kolejnych pociągów. Ostatecznie kursowanie wszelkich składów pasażerskich zawieszono 1 kwietnia 2006 roku. Na szczęście protesty szybko spowodowały przywrócenie kursowania pociągów, co nastąpiło już w czerwcu tego samego roku. 

Ciągle pogarszający się stan linii spowodował jednak, że w grudniu 2009 roku z rozkładu jazdy zniknął ostatni skład dalekobieżny do Kudowy. Był to łącznik pociągu pospiesznego Karkonosze, dopinany we Wrocławiu do składu do Szklarskiej Poręby do Warszawy. 15 marca 2010 wszelkie pociągi osobowe zastąpiono autobusami. Dopiero po rewitalizacji linii na trasę powróciły pociągi: 9 czerwca 2013 roku do Polanicy Zdroju oraz 15 grudnia aż do Kudowy. W tej chwili z Kudowy wyjeżdża codziennie 6-7 składów Kolei Dolnośląskich, w tym pociągi do Kłodzka, Wałbrzycha i Wrocławia, a także weekendowe połączenia PKP Intercity do Gdyni i Warszawy.


Wiadukt w Lewinie Kłodzkim z 1905 roku (fot.: www.polskiekrajobrazy.pl)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane