środa, 6 stycznia 2016

"Nocna Szyna" Odcinek 127: Praga, linia 22

Linia tramwajowa numer 22 w Pradze, będąca jedną z najistotniejszych dla miasta tramwajowych średnic, uruchomiono w roku 1928 na trasie Vypich - Dlabačov - Pohořelec - Brusnice - Chotkovy sady - Klárov - Staroměstská - Národní divadlo - Václavské nám. - Museum - U Flory - Olšanské hřbitovy – Želivského. Od roku 1933 trasę linii zmieniono przez Dworzec Dejvice i Bubeneč, a w roku 1937 wydłużono na zachodzie do krańca Bílá Hora oraz na wschodzi do Strašnic. Trasa taka utrzymała się także podczas II wojny światowej, i dopiero w roku 1942 linię 22 skierowano przez Malovankę i skrócono do pętli Olšanské hřbitovy.

Po wojnie, od roku 1947, linia kursowała bez zmian aż do 1961 roku, kiedy znów skrócona została do pętli Vypich, a z drugiej strony kończyła na Čechovo námesti. W roku 1967 kursować zaczęła przez Małą Stranę i Újezd. Rok 1972 przyniósł powrót linii 22 na pętlę Bílá Hora oraz do Placu Rewolucji Kubańskiej, dziś znanego jako po prostu Plac Kubański. W roku 1977 trasa została wydłuzona przez osiedle Zahradní Město do krańca Nám. J. Marata, gdzie kończyła na dzisiejszym przystanku Hostivařská. Wraz z przedłużeniem trasy w dzielnicy Hostivař linia została wydłużona aż do Nádraží Hostivař w roku 1982, po czym trasa nie zmieniała się już nigdy.

Od roku 2008, kiedy to zlikwidowano linię 23, „dwudziestka dwójka” kursuje dwa razy częściej i stała się prawdziwą petardą jeśli chodzi o popularność w Pradze. W godzinach szczytu kursuje co około 4 minuty, a poza nim co pięć. W godzinach poza szczytem co drugi kurs wykonywany jest tylko między przystankami Bílá Hora a Nádraží Strašnice. Czas przejazdu tej długiej linii to prawie 70 minut.



fot. Dezidor (CC BY 3.0, wikipedia.cs)

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz

Anonimowe komentarze nie będą akceptowane